Aktuální zpráva z III.kola vyjednávání v ČAD Blansko –
z 27.3.2015.
Po třetím kole
vyjednávání došlo k dohodě již ve všech oblastech, s výjimkou výše
tarifní mzdy pro řidiče a s výší příspěvku na činnost odborové organizace podle
§277 ZP, kde však již je k dohodě blízko. Pokud jde o dar na činnost odborové organizaci ( dle
§277 ZP - citace: Zaměstnavatel je povinen na svůj náklad vytvořit zástupcům
zaměstnanců podmínky pro řádný výkon
jejich činnosti, zejména jim poskytovat podle
svých provozních možností
v přiměřeném rozsahu místnosti s nezbytným vybavením, hradit nezbytné náklady
na údržbu a technický provoz a náklady na potřebné podklady. )
, ZO OSD Motol bere
v úvahu, že místní většinová organizace již nechce měnit stávající
standart (že, oproti původnímu společnému stanovisku už finance na svůj provoz
nechce a že využívá jen půjčování autobusu a tisk prostřednictvím
zaměstnavatele) a proto přikročila k požadavku na pouze symbolickou částku
pět tisíc Kč ( i jen cesty na stávající vyjednávání vyjdou na víc ). S tím rovněž druhá OO souhlasí a tento bod tedy
závisí již jen na souhlasu ředitele. Jde tak o výrazný ústupek z návrhu na
20.000,- pro každou OO, který původně obě organizace předložily po vzájemné
shodě.
Měnící se názor druhé odborové organizace(ne poprvé)
ovlivnil i postoj ZO OSD Motol k požadavku na tarifní sazbu pro všechny
zaměstnance. V každé
normálně fungující společnosti má každý zaměstnanec jasnou garanci mzdy
prostřednictvím zatřídění do tarifního stupně a tento tarif podléhá zvyšování
mzdy, tak jak se odbory se zaměstnavatelem na růstu dohodnou. Zde v ČAD Blansko jsou však asi podmínky jiné. Podle informací a požadavků ze strany druhé organizace pana Vytáska, nemají zaměstnanci kategorií D a TH zájem o změnu, neboli jsou se smluvním platem
spokojeni a nechtějí nic měnit. Vzhledem k tomu, že tyto zaměstnanci neoslovili naší organizaci,
nemají zájem rozšířit řady našich členů, ač na to měli již více než měsíc čas,
nevidí naše organizace důvod hájit je samé proti jejich přání. Nechť
si tedy jejich výši mezd hájí stávající organizace. A pokud pro ně (opět) nic
nevyjedná, je to jejich věc. Naše ZO OSD Motol ale podmiňuje
dohodu i o jejich mzdách dohodou o výši tarifů řidičů, kde hodláme
nekompromisně zájem našich členů hájit a kde nám stále roste členská základna.
Zřejmě je oslovuje naše práce i
členské výhody (jako vánoční finanční bonus 1.200,-Kč/100měsíčně, či atraktivní
slevy a produkty pro členy, příspěvek na dětské tábory, narozené děti, jubilea
atp..)
Tarif řidičů byl původně, odbory ve shodě, navržen na
80,-Kč na hodinu. Je to i tak o více než deset korun méně než v Brně a o
skoro sedmdesát méně než v Praze... Řidiči jsou primárně ti, kteří podniku
vydělávají peníze… Díky jejich práci může společnost generovat stomilinové zisky... Přesto se
majitel chová vůči nim macešsky a asociálně. Řidič je zde finančně hodnocen na
úrovni uklízečky v městech.. za jeho zodpovědnost
za lidské životy a riziko velkých hmotných škod, je zde ponižován základní
mzdou těsně nad úrovní zákonem stanoveného minima… to je prostě ostuda…
Je proto smutné, že ač obě
organizace snížili svůj návrh ze sazby tarifu 80,-Kč na požadavek jen
75,-Kč/hod, tak přesto zaměstnavatel, ústy ředitele společnosti, tento návrh
rezolutně odmítl a není přístupný dohodě...
Dohoda naopak nastala v pohledu na platy v roce
2016 a 17, které by měly vzrůst o inflaci plus výši někde mezi dvěma až třemi
procenty.
Odbory, v jednotě,
proto požadují na příští jednání ( pracovní termín 13.4.
) účast majitele pana Stokláska.
Kolektivní vyjednávání je
nyní na tomto poslední závažném bodě zaseknuté.
Jednání se opět, s naší podporou, zůčastnil
i expert na vyjednávání kolega Kokoška z Odborového svazu dopravy. Je ale také třeba si
připomenout, že dne 26.3.(den předem) proběhl v Praze Sněm předsedů
odborových organizací sdružených v OSD, kde byli přitomni
ekonomičtí experti OSD, a kdyby se ho býval pan předseda místní většinové
odborové organizace Vytásek zůčastnil (něměl prý čas), mohli jsme se i zde některým pasážím KS
společně s experty (např. s Judr.Klementovou) věnovat.. Bohužel i na Moravě si hold některé
organizace jen na odbory hrají… ale když to tak zaměstnanci chtějí a podporují
právě je, i když mají na výběr třeba tu naši OO, asi to tak má být…
Můžeme pro
Vás vyjednat jen to, oč sami máte zájem…
Zabloudil – předseda ZO OSD Motol
Seznam dohodnutých bodů v nové KS:
I. Úvodní
ustanovení.
II. Vztahy
mezi zaměstnavatelem a odborovou organizací (až na dar na
činnost dle §277 ZP).
III. Pracovněprávní
a sociální oblast: 1.
Pracovní smlouvy. 2. Pracovní doba. 3.
Dovolená a pracovní volno s náhradou mzdy. 4. Závodní stravování. 5. Sociální
výhody a požitky. 6. Služby pro zaměstnance. 7. Stravné. 8. Zdravotní
péče. 9. Připojištění na cesty do
zahraničí. 10. Osvědčení profesní
způsobilosti. 11. Úhrada nákladů na
nákup vybavení (zařízení), úhradu lékařských vyšetření apod., které musí
zaměstnanec mít dle platné legislativy . 12. Pojištění odpovědnosti.
IV. Mzdová
oblast. (až na výši tarifu řidičů).
: 1. Mzdová část KS.
2. Základní pojmy. 3. Kategorie
odměňování zaměstnanců. 4. Zaručená
mzda. 5. Zásady přiznávání tarifní a smluvní mzdy. 6. Osobní ohodnocení. 7.
Splatnost mzdy. 8. Záloha na mzdu. 9. Mzdové formy. 10. Nezaručená část mzdy. 11. Mimořádná odměna. 12. Mzdové příplatky. 13. Odměňování pracovní
pohotovosti. 14. Překážky v práci
na straně zaměstnavatele. 15.
Průměrný výdělek pro pracovněprávní účely.
16. Odměna za úsporu PHM – nahrazena platbou do tarifu. 17. Společná a
závěrečná ustanovení.
V.
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
VI. Stížnosti a spory – novinka – konečně
možnost hájit se prostřednictvím své OO.
VII. Závěrečná ustanovení
Další dohody mimo rámec KS – dohoda o prodloužení KS po čas
vyjednávání, max. do 30.6., dohoda o zavedení pracovních schůzek každé
čtvrtletí a bezpečnostní schůzky 1x ročně, dohoda o uvolnění funkcionářů pro
odborovou práci v rozsahu 1den v měsíci. Dohoda o instalaci nástěnek
a distribuci KS mezi zaměstnance (její „ODTAJNĚNÍ“).