V období od 16.2. do
18.4. 2016 došlo ke změně Pravidel silničního provozu.
Od 1. 1. 2016 došlo k některým úpravám pravidel
silničního provozu a řadě změn v dopravních předpisech. Tyto změny se týkají
zejména dopravního značení a maximální povolené rychlosti na některých úsecích.
V novinkách silničního provozu se ale objevily i další věci, které jsou velmi
důležité pro bezpečnou jízdu. Připravili jsme pro vás kompletní přehled
nejdůležitějších změn, který byste měli rozhodně vědět. Článek obsahuje také
změny, které přinesla novela zákona o silničním provozu, jež jsou platné od 2.
2. 2016.
Změny v
dopravních značkách:
Od 1. 1. 2016 vstoupily v platnost na českých
silnicích nové dopravní značky. Tyto změny v dopravě upravuje Předpis
č. 294/2015 Sb. - Vyhláška, kterou se provádějí pravidla provozu na
pozemních komunikacích. Nejen řidiči, ale i odborníci na dopravu, hodnotí počet
dopravních značek na českých silnicích, jako nadměrný a zcela zbytečný. Řidiči
často značky přehlížejí, protože je nestíhají vnímat a navíc kolikrát ani
nevědí, co která znamená.
Další
nesmysl ministerstva dopravy: zákaz vjezdu náklaďáků platí i pro kombíky. Platnost značky B4, která se doposud týkala pouze velkých nákladních aut,
upravuje novelizovaná vyhláška č. 294/2015. Ministerstvo dopravy rozšířilo
zákaz i na malá nákladní auta do 3 500 kilogramů, aby byla v souladu s
vídeňskou Úmluvou o dopravních značkách a signalizaci. Jenže zároveň tak zkomplikovalo situaci
především řidičům. Takových
značek jsou totiž v obcích desítky. Města se jimi bránila vjezdu těžkých
náklaďáků do centra. Řidiči,
kteří používají menší užitková auta, tak
nemusejí změnu zaregistrovat a hrozí jim pokuta. Na některých místech
navíc dříve logická omezení ztrácí svůj smysl. „Jedná se o tisíce především firemních vozidel a patří
mezi ně například i osobní vozidla s mřížkou za zadními sedadly. Řidiči
těchto aut nyní nemohou bez přestupku vjet do ulic označených
dopravní značkou B4, ani jet jízdním pruhem, který je označen touto dopravní
značkou.
Změna doby platnosti značky
“Zimní výbava”
Pokud není pod značkou “Zimní výbava” uvedena doba
její platnosti, je platná po celý rok. Došlo tedy ke zrušení stanoveného období
této značky, která dříve nařizovala, že řidiči mohou od 1. 11. do 31. 3.
pokračovat v jízdě pouze s platnou zimní výbavou.
Značka “Zimní
výbava” přikazuje řidičům motorových vozidel (M, N), že v jízdě mohou
pokračovat pouze za předpokladu, že splňují podmínky stanovené zákonem pro
řízení v zimním období. Nově už bez ohledu na datum, jak tomu bylo dříve. Pokud
se bude pod značku nacházet dodatkový datum, pak se řidič řídí podle něj. Přeškrtnutá značka znamená
ukončení její platnosti.
Změny v právní úpravě kruhových objezdů
Vyhláška celkem nenápadným, avšak velmi zásadním
způsobem mění pravidla přednosti v jízdě na kruhových objezdech. Tato
nenápadná změna ve skutečnosti představuje obrovské bezpečnostní riziko, neboť
čeští řidiči si za patnáct let účinnosti předchozí právní úpravy zvykli, že
vozidla jedoucí po kruhovém objezdu mají vždy přednost v jízdě před vozidly,
která na kruhový objezd vjíždějí. Jiná situace s ohledem na povinnou kombinaci
dopravních značek ani nastat nemohla. Až dosud podle § 10 odst. 1 písm. a)
vyhlášky č. 30/2001 Sb. platilo, že kruhový objezd byl vždy obligatorně označen
dvojicí dopravních značek umístěných na jednom sloupku, a to příkazovou
dopravní značkou „Kruhový objezd" (č. C 1) a současně značkou upravující
přednost "Dej přednost v jízdě!" (č. P 4) nebo "Stůj, dej
přednost v jízdě!" (č. P 6). Nová vyhláška však umožňuje, aby byl kruhový
objezd označen pouze značkou „Kruhový objezd", která nebude doplněna
žádnou značkou upravující přednost. K vysvětlení významu značky „Kruhový
objezd" (č. C 1) příloha č. 4 vyhlášky uvádí následující: „Značka
přikazuje jízdu po křižovatce s kruhovým objezdem ve směru šipek na značce
zobrazených. Je-li značka doplněna značkou „Dej přednost v jízdě!“
nebo „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič vjíždějící na kruhový
objezd dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím po kruhovém objezdu“.
Z dikce tohoto ustanovení vyplývá jediný závěr: Pokud bude kruhový objezd označen
pouze příkazovou dopravní značkou „Kruhový objezd", musí vozidla
jedoucí po kruhovém objezdu dávat přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím
zprava, která na kruhový objezd vjíždí! Kruhový objezd je totiž i přes
svou specifickou povahu v pojetí zákona křižovatkou, což plyne i ze
samotné systematiky právního předpisu, který používání kruhových objezdů
upravuje v § 22 v části nazvané „Jízda křižovatkou“, a konkrétně stanoví,
že řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami
"Kruhový objezd" společně se značkou "Dej přednost v jízdě!"
nebo "Kruhový objezd" společně se značkou "Stůj, dej přednost v
jízdě" musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím
po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a
hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu. Pokud ale nově značka
upravující přednost bude chybět a kruhový objezd bude označen jen příslušnou
příkazovou dopravní značkou, uplatní se základní pravidlo formulované v § 22
odst. 2 zákona, tedy, že nevyplývá-li přednost v jízdě z místní úpravy,
musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech
přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných
zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.
Pro shrnutí uvádím, že nová právní úprava fakticky
rozlišuje dva různé typy kruhových objezdů:
Otázkou zůstává, nakolik budou v praxi kruhové
objezdy druhého typu využívány. Nezbývá než doufat, že silniční správní úřady
tuto variantu používat nebudou, popřípadě, že před uvedením této varianty do
praxe bude alespoň spuštěna náležitá mediální kampaň s cílem naučit řidiče
novým pravidlům. Dokonce i historické zkušenosti dokládají, že překvapivost
pravidel pro používání kruhových objezdů může být velmi zrádná. Při vpádu Wehrmachtu
na francouzské území v období druhé světové války bylo zaznamenáno několik
hromadných dopravních nehod vozidel německé vojenské techniky na francouzských
kruhových objezdech, neboť němečtí vojáci nebyli zvyklí na tento způsob křížení
pozemních komunikací.
Změna značky dálnice
Od 1. ledna 2016 má Česká republika o zhruba 450 km
nových dálnic. Není to způsobenou novou výstavbou, ale pouze novým značením,
respektive tím, že stávající silnice pro motorová vozidla byla formálně
převedena na dálnice druhé kategorie. Více informací o novém pojetí dálnic se
můžete dočíst v tomto
článku.
Stará značka dálnice byla obdélníkového tvaru a na
modrém podkladu. Nová značka dálnice je čtvercového tvaru a na zeleném
podkladu.
Změna značky městského okruhu
Novou podobu dostaly také značky “Městský okruh” a
“Pražský okruh”. Pražský okruh bude nově klasifikován, jako dálnice č. D0.
Značka "Městský okruh" informuje řidiče o dopravím okruhu, který je zřízen pro objíždění obce nebo
její části.
Na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla se
můžete setkat také s tím, že směr okruhu bude označen symbolem a názvem okruhu.
Tyto informace budou umístěny na nástavci nad příslušnou částí velkoplošné
informativní směrové značky.
Značky, které byly úplně zrušeny
Úplně
zrušeny byly značky: “Zákaz vjezdu osobních automobilů”,
“Dopravní vysílání” a
“Křivky”. Ty budou postupně z českých silnic mizet.
Značky, které jsou zcela nové
Od 1. 1. 2016 se na českých silnicích objeví celkem 24
nových dopravních značek. V článku rozebereme jen ty nejdůležitější. Význam
ostatních si můžete přečíst v článku na Wikipedii.
Od 1. 1. 2016 začalo platit nové pojetí českých
dálnic, na jehož základě byly téměř všechny rychlostní silnice překvalifikovány
a přeznačeny na dálnice. Tuto změnu zavedl Zákon
č. 268/2015 Sb. s účinností od 31. 12. 2015. Více informací o novém pojetí
dálniční sítě se dočtete v článku Nové
české dálnice od roku 2016. Důvody, změny, značení a mapa.
Zvýšení
rychlosti na silnicích I. třídy
Dosavadní značka “Silnice pro motorová vozidla”, která
je graficky znázorněna autem na modrém podkladu, byla uvolněna pro silnice I.
třídy (pozemní komunikace), na kterých se omezil provoz nemotorových vozidel a
zároveň došlo ke zvýšení maximální povolené rychlosti z původních 90 km/h na
110 km/h.
Snížení rychlosti na silnicích pro motorová vozidla Důležité je ale také to, že oproti
dosavadním předpisům se na silnicích pro motorová vozidla rychlost snížila z
původních 130 km/h na 110 km/h.
Na dálnicích stále platí rychlost 130 km/h
Na dálnici je maximální povolená rychlost stále 130
km/h. Značka dálnice má novou podobu - je na zeleném podkladu. Dřívější
rychlostní silnice jsou označeny též touto značkou.
Nové značení pro chodce a cyklisty
Novinkou je také nové vodorovné značení “Místo pro
přecházení” a “Přejezd pro cyklisty”. Obě značení jsou si velmi podobná. Rozdíl
je pouze v tloušťce šrafování. Pozor ale, pro tyto dvě značky neplatí přednost,
jako je tomu na přechodu pro chodce.
Místo pro přecházení je značeno způsobem, jak je
uvedeno níže na obrázku. Jedná se o místo, které je uzpůsobené pro přecházení
chodců na silnici.
Přejezd pro cyklisty značí místo, které je určeno pro přejíždění cyklistů
přes silnici.
Jiná podoba dálniční známky
Rok 2016 přinesl také jinou grafickou podobu
dálničních známek. Roční známka má kruhový tvar a je červená, měsíční je
čtvercového tvaru a je modrá a desetidenní je trojúhelníkového tvaru a má
žlutou barvu. Důvodem těchto grafických úprav je, aby policisté mohli známky
kontrolovat zdálky. Další úpravou dálničních známek jsou také nové ochranné
prvky, které by měly zabránit jejich padělání.
Nízkoemisní zóny v Praze
Pokud máte automobil, který plní emisní normu Euro 2 a
nižší, rok 2016 bude pravděpodobně poslední, kdy s tímto vozem budete moct vjet
do centra hlavního města Prahy. Pražský magistrát schválil od roku 2016 po
vzoru několika evropských měst tzv. nízkoemisní
zóny (anglicky Low Emission
Zone - používá se zkratka LEZ). Účinnost ale budou
mít emisní zóny až od roku 2017, nicméně už byste se na tuto skutečnost měli
připravovat nyní.
Emisní zóny se dotknou všech automobilů s naftovým
motorem, jejichž rok výroby je před rokem 2001, ale také automobilů s
benzinovým motorem, které jsou vyrobené před rokem 1993. Budou ale existovat i
výjimky. Ty budou mít obyvatelé Prahy, kteří v centru přímo bydlí, dále pak
veteráni, záchranáři a městská hromadná doprava.
Nové vymezení pojmů zásobování a
dopravní obsluhy
Nově jsou definovány také pojmy a rozdíly mezi
značkami “Zásobování” a “Dopravní obsluha”.
Zásobování znamená, že
do oblasti za značkou mohou vjíždět pouze vozidla, která zajišťují zásobování,
lékařské, opravárenské, údržbářské a komunální služby, ale také vozidla, která
přepravují těžce zdravotně postiženého člověka.
Dopravní
obsluha
znamená, že do oblasti za značkou mohou vjíždět pouze vozidla, která zajišťují
zásobování, lékařské, opravárenské, údržbářské a komunální služby, ale také
vozidla, která provozují taxi služby, dále pak ti, kteří mají v místě za
značkou bydliště, sídlo firmy nebo garážové stání.
Bezpečný odstup
Od 1. 1. 2016 platí další změna v dopravě, kterou je
nová značka “Bezpečný odstup”, které je třeba věnovat více pozornosti. Značka
spolu s vodorovným značením informuje řidiče o doporučené bezpečné vzdálenosti
mezi vozidly jedoucími za sebou. Značka zároveň informuje o počtu znaků, jež
musí řidič vidět v prostoru mezi zadní částí vpředu jedoucího vozidla a jim
řízeným vozidlem. Značka “Bezpečný odstup” byla zavedena proto, že nedodržování
bezpečného odstupu mezi vozidly jedoucími za sebou je jednou z velmi častých
příčin dopravních nehod.
Sjíždění vozidel z tramvajového pásu
1. ledna 2016 vešla v platnost další změna, a to nová
značka s názvem “Sjíždění vozidel z tramvajového pásu”, které je třeba věnovat
obzvlášť velkou pozornost. To platí zejména pro řidiče, kteří nejezdí často v
místech, kde se tramvaje nacházejí. Možná jste si všimli, že dopravní
prostředky MHD často jezdí tam, kde tramvaje.
Značka tedy označuje prostor, kde mohou autobusy MHD
sjíždět z tramvajového pásu na silnici pro motorová vozidla. Upozorňuje řidiče,
že se nachází v místě, kde dochází ke sjíždění autobusů na silnici a má
přednost v jízdě. Buďte proto velmi obezřetní!
Směrový sloupek
Směrový sloupek se používá tam, kde dochází k usměrňování
silničního provozu. Zdůrazňuje podélné čáry, které jsou souvislé s vodorovným
dopravním značením.
Směrové sloupky se také
používají:
pro oddělování jízdních pruhů nebo oddělování
cyklistického provozu
pro vyznačování a zdůrazňování rozštěpu v odbočovacích
pruzích, a to zejména ve složitých případech při rozvětvení pruhů například v
nákupních a průmyslových zónách
při snížení počtu jízdních pruhů
pro vyznačování a zdůrazňování oblouků, které se
vyskytují v obcích
pro vyznačování a zdůrazňování vozovky v obci, kde
dochází k jejímu zúžení
ve stísněných podmínkách u připojovacích pruhů
pro zdůraznění podélné souvislé čáry v místech, kde je
zákaz předjíždění, odbočování vlevo nebo případné otáčení vozidel
Nové pokyny policistů při
řízení provozu
Určitě byste neměli přehlédnout další dvě změny v
dopravě - dva nové pokyny, které platí od ledna 2016, a se kterými se můžete
setkat při řízení silničního provozu policistou. Jedná se o pokyny “Zpomalit
jízdu” a “Zrychlit jízdu”.
Novela a její změny platné od 2. 2. 2016
Nová pravidla silničního provozu a všechny změny v
dopravních předpisech pro rok 2016, o kterých jsme vás doposud informovali,
mají od 2. 2. 2016 svou první novelu, ve které jsou obsaženy další velmi
důležité změny, které důrazně doporučujeme přečíst.
Zákon
č. 361/2000 Sb., o silničním provozu a jeho novela - zákon
č. 48/2016 Sb.
Změny obsažené v § 2
mezi motorová vozidla patří také přípojné vozidlo a
ruční vozíky
za chodce je brán také ten, kdo se pohybuje na
sportovním vybavením, jako jsou například kolečkové
brusle, skateboard apod.
Změny obsažené v § 5
řidič nesmí ohrozit cyklistu, který přejíždí pozemní
komunikaci na cyklistickém přejezdu, který je k tomu určený.
Řidič nesmí
řídit vozidlo, které je znečištěné a má na sobě námrazu nebo sníh, který brání jeho výhledu z
místa řidiče do všech stran. Řidič
nesmí řídit vozidlo, na kterém je led, který by při uvolnění mohl ohrozit
bezpečnost silničního provozu
Změny obsažené v § 6
obecní “městská” policie a celník při kontrole dokladů
kontrolovat pouze řidičský průkaz a malý technický průkaz, ale nyní jsou tyto
dva orgány oprávněni kontrolovat úplně vše, tedy řidičský a technický průkaz,
zelenou kartu, průkaz profesní způsobilosti a u řidičů nad 65 let také doklad o
zdravotní prohlídce
pokud máte na vašem vozidle závadu technického stavu,
která je nebezpečného charakteru a ohrožuje bezpečnost nebo životní prostředí,
při kontrole jeho technického stavu nebo při objasňování dopravní nehody vám
může policista zadržet osvědčení o registraci vozidla
Změny obsažené v § 12
cyklisté mohou využít levý krajní jízdní pruh k jízdě
pouze tehdy, když je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování
Změny obsažené v § 14
řidič vozidla může vjet v podélném směru na jízdní
pruh určený pouze pro cyklisty jen v případě, že není přilehlý jízdní pruh
dostatečně široký, ale zároveň nesmí v žádném případě ohrozit cyklistu, který v
tomto pruhu právě jede
Změny obsažené v § 21
řidič motorového vozidla, který odbočuje vlevo, musí
dávat přednost v jízdě všem protijedoucím nemotorovým i motorovým vozidlům,
včetně těch, kteří jedou na zvířeti, ale i protijedoucím organizovaným útvarům
chodců, průvodcům hnaných zvířat, tramvajím a vozidlům, které jedou ve
vyhrazeném jízdním pruhu a cyklistům jedoucím v jízdním pruhu pro cyklisty
řidič motorového vozidla, který odbočuje vpravo, musí
dávat přednost v jízdě vozidlům, které jedou ve vyhrazeném jízdním pruhu a
cyklistům jedoucím v jízdním pruhu pro cyklisty, a tam, kde je dovoleno jezdit
podél tramvajového pásu, musí dát přednost i tramvaji
Nový § 39a - cyklistické zóny
v zóně pro cyklisty mohou cyklisté používat vozovku v
celé její šíři a mohou jet vedle sebe, do cyklistické zóny mohou jiná vozidla
vjet pouze tehdy, je-li to vyznačeno ve spodní části této dopravní značky, pokud
řidič motorového vozidla pojede v cyklistické zóně, smí jet maximální rychlostí
30 km/h, přičemž ale musí brát zřetel na zvýšenou ohleduplnost a nesmí cyklisty
ohrožovat.
Parkování je povoleno pouze na místech, které jsou
označena jako parkoviště. Cyklista má povinnost v cyklistické zóně umožnit
jízdu motorovým vozidlům
Změny obsažené v § 53
v případě, že se chodec pohybuje za snížené viditelnosti mimo obec po
krajnici nebo na okraji vozovky, kde není veřejné osvětlení, je povinen mít na
těle viditelně umístěné reflexní materiály
Změny obsažené v § 57 -
VELMI DŮLEŽITÉ !!!
v případě, kdy dojde k tomu, že se vozidla pohybují
pomalu nebo stojí na pravém okraji vozovky, smí ho cyklista jedoucí tím samým
směrem předjíždět nebo objíždět zprava, tedy po pravém okraji vozovky či po
krajnici, je-li tam dostatek místa, což ale neplatí v případě, kdy vozidlo
odbočuje vpravo a dá-li o změně směru jízdy znamení
na stezce pro chodce a cyklisty, která je označena
značkou “Stezka pro chodce a cyklisty”, nesmí cyklista ohrožovat chodce, kteří
jdou po této stezce.
V místě, kde dochází ke křížení stezky pro chodce a
cyklisty s jinou pozemní komunikací, kde je zřízen sdružený přechod pro chodce
a přejezd pro cyklisty, musí jednotliví účastníci provozu dodržovat ustanovení,
které upravuje chování těchto účastníků provozu na přechodu pro chodce a
přejezdu pro cyklisty, což znamená, že pro chodce platí stejná pravidla, jako na
klasickém přechodu pro chodce a pro cyklisty stejná pravidla, jako na klasickém
přejezdu pro cyklisty. Jízdní pruh, který je určen pro cyklisty, smí využívat i
osoby, které se pohybují na kolečkových bruslích, lyžích a jiných sportovní náčiních
cyklista, který přejíždí vozovku, nesmí řidiče vozidla
donutit k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy
Nový § 60a - Segway není chodec
Další nový paragraf, který říká, že vozítko Segway není chodec a má také své povinnosti. Nový paragraf
také říká, že obec může tento druh přepravy úplně zakázat.
Segway se smí na chodníku, stezce pro
chodce, stezce pro cyklisty, odděleném pruhu pro chodce nebo pěších a obytných
zónách, pohybovat nejvýše rychlostí, která je srovnatelná s rychlostí chůze v případě, že je blíže jak 50
m křižovatka s řízeným provozem nebo přechod pro chodce, může osoba na Segwayi přejíždět vozovku pouze na těchto místech tam, kde
není chodník, stezka pro chodce nebo cyklisty, případně jízdní pruh vyhrazený
pro cyklisty či stezka pro cyklisty, nebo tam, kde je neschůdný chodník, může
se osoba na Segwayi pohybovat pouze po levé krajnici
nebo co nejbíže levému okraji vozovky osoby, které
jezdí na osobním přepravníku (Segway) se mohou
pohybovat pouze jednotlivě za sebou, stejně tak, jako chodci. Segway
se při užití jízdního pruhu, který je vyhrazen pro cyklisty, nebo na stezkách
pro cyklisty či oddělených pruzích pro cyklisty a na stezce pro cyklisty a
chodce, musí dodržovat stejná pravidla, jako cyklisté. Segway nesmí kdekoliv, kde jezdí,
ohrožovat chodce ani cyklisty, v případě, že Segway
přejíždí vozovku, pro řidiče motorových vozidel platí (kromě řidičů tramvaje),
stejná pravidla, jako když přechází chodec, a to včetně povinností na
přechodech, viz. § 5 odst. 2 písm. f) až h).
Změny budou i nadále pokračovat
a samozřejmě vás na ně opět
upozorníme….