V období od 16.2. do 18.4. 2016 došlo ke změně Pravidel silničního provozu.  

Od 1. 1. 2016 došlo k některým úpravám pravidel silničního provozu a řadě změn v dopravních předpisech. Tyto změny se týkají zejména dopravního značení a maximální povolené rychlosti na některých úsecích. V novinkách silničního provozu se ale objevily i další věci, které jsou velmi důležité pro bezpečnou jízdu. Připravili jsme pro vás kompletní přehled nejdůležitějších změn, který byste měli rozhodně vědět. Článek obsahuje také změny, které přinesla novela zákona o silničním provozu, jež jsou platné od 2. 2. 2016.

 

Změny v dopravních značkách:

Od 1. 1. 2016 vstoupily v platnost na českých silnicích nové dopravní značky. Tyto změny v dopravě upravuje Předpis č. 294/2015 Sb. - Vyhláška, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Nejen řidiči, ale i odborníci na dopravu, hodnotí počet dopravních značek na českých silnicích, jako nadměrný a zcela zbytečný. Řidiči často značky přehlížejí, protože je nestíhají vnímat a navíc kolikrát ani nevědí, co která znamená.

 

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů

Další nesmysl ministerstva dopravy: zákaz vjezdu náklaďáků platí i pro kombíky. Platnost značky B4, která se doposud týkala pouze velkých nákladních aut, upravuje novelizovaná vyhláška č. 294/2015. Ministerstvo dopravy rozšířilo zákaz i na malá nákladní auta do 3 500 kilogramů, aby byla v souladu s vídeňskou Úmluvou o dopravních značkách a signalizaci.  Jenže zároveň tak zkomplikovalo situaci především řidičům. Takových značek jsou totiž v obcích desítky. Města se jimi bránila vjezdu těžkých náklaďáků do centra. Řidiči, kteří používají menší užitková auta, tak nemusejí změnu zaregistrovat a hrozí jim pokuta. Na některých místech navíc dříve logická omezení ztrácí svůj smysl. „Jedná se o tisíce především firemních vozidel a patří mezi ně například i osobní vozidla s mřížkou za zadními sedadly. Řidiči těchto aut nyní nemohou bez přestupku vjet do ulic označených dopravní značkou B4, ani jet jízdním pruhem, který je označen touto dopravní značkou.

 

Značka - Zimní výbavaZměna doby platnosti značky “Zimní výbava”

Pokud není pod značkou “Zimní výbava” uvedena doba její platnosti, je platná po celý rok. Došlo tedy ke zrušení stanoveného období této značky, která dříve nařizovala, že řidiči mohou od 1. 11. do 31. 3. pokračovat v jízdě pouze s platnou zimní výbavou.

Značka “Zimní výbava” přikazuje řidičům motorových vozidel (M, N), že v jízdě mohou pokračovat pouze za předpokladu, že splňují podmínky stanovené zákonem pro řízení v zimním období. Nově už bez ohledu na datum, jak tomu bylo dříve. Pokud se bude pod značku nacházet dodatkový datum, pak se řidič řídí podle něj. Přeškrtnutá značka znamená ukončení její platnosti.

 

 

 

Změny v právní úpravě kruhových objezdů

Vyhláška celkem nenápadným, avšak velmi zásadním způsobem mění pravidla přednosti v jízdě na kruhových objezdech. Tato nenápadná změna ve skutečnosti představuje obrovské bezpečnostní riziko, neboť čeští řidiči si za patnáct let účinnosti předchozí právní úpravy zvykli, že vozidla jedoucí po kruhovém objezdu mají vždy přednost v jízdě před vozidly, která na kruhový objezd vjíždějí. Jiná situace s ohledem na povinnou kombinaci dopravních značek ani nastat nemohla. Až dosud podle § 10 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 30/2001 Sb. platilo, že kruhový objezd byl vždy obligatorně označen dvojicí dopravních značek umístěných na jednom sloupku, a to příkazovou dopravní značkou „Kruhový objezd" (č. C 1) a současně značkou upravující přednost "Dej přednost v jízdě!" (č. P 4) nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" (č. P 6). Nová vyhláška však umožňuje, aby byl kruhový objezd označen pouze značkou „Kruhový objezd", která nebude doplněna žádnou značkou upravující přednost. K vysvětlení významu značky „Kruhový objezd" (č. C 1) příloha č. 4 vyhlášky uvádí následující: „Značka přikazuje jízdu po křižovatce s kruhovým objezdem ve směru šipek na značce zobrazených. Je-li značka doplněna značkou „Dej přednost v jízdě!“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič vjíždějící na kruhový objezd dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím po kruhovém objezdu“. Z dikce tohoto ustanovení vyplývá jediný závěr: Pokud bude kruhový objezd označen pouze příkazovou dopravní značkou „Kruhový objezd", musí vozidla jedoucí po kruhovém objezdu dávat přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím zprava, která na kruhový objezd vjíždí! Kruhový objezd je totiž i přes svou specifickou povahu v pojetí zákona křižovatkou, což plyne i ze samotné systematiky právního předpisu, který používání kruhových objezdů upravuje v § 22 v části nazvané „Jízda křižovatkou“, a konkrétně stanoví, že řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami "Kruhový objezd" společně se značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Kruhový objezd" společně se značkou "Stůj, dej přednost v jízdě" musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu. Pokud ale nově značka upravující přednost bude chybět a kruhový objezd bude označen jen příslušnou příkazovou dopravní značkou, uplatní se základní pravidlo formulované v § 22 odst. 2 zákona, tedy, že nevyplývá-li přednost v jízdě z místní úpravy, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.

Pro shrnutí uvádím, že nová právní úprava fakticky rozlišuje dva různé typy kruhových objezdů:

http://www.ppak.cz/admin/files/ck/images/Kruhove%20objezdy.jpg

Otázkou zůstává, nakolik budou v praxi kruhové objezdy druhého typu využívány. Nezbývá než doufat, že silniční správní úřady tuto variantu používat nebudou, popřípadě, že před uvedením této varianty do praxe bude alespoň spuštěna náležitá mediální kampaň s cílem naučit řidiče novým pravidlům. Dokonce i historické zkušenosti dokládají, že překvapivost pravidel pro používání kruhových objezdů může být velmi zrádná. Při vpádu Wehrmachtu na francouzské území v období druhé světové války bylo zaznamenáno několik hromadných dopravních nehod vozidel německé vojenské techniky na francouzských kruhových objezdech, neboť němečtí vojáci nebyli zvyklí na tento způsob křížení pozemních komunikací.

 

Stará značka dálnice do konce roku 2015Nová značka dálnice od roku 2016 Změna značky dálnice

Od 1. ledna 2016 má Česká republika o zhruba 450 km nových dálnic. Není to způsobenou novou výstavbou, ale pouze novým značením, respektive tím, že stávající silnice pro motorová vozidla byla formálně převedena na dálnice druhé kategorie. Více informací o novém pojetí dálnic se můžete dočíst v tomto článku.

Stará značka dálnice byla obdélníkového tvaru a na modrém podkladu. Nová značka dálnice je čtvercového tvaru a na zeleném podkladu.

 

 

Městský okruh - stará značka do konce roku 2015Městský okruh - stará značka do konce roku 2015Změna značky městského okruhu

Novou podobu dostaly také značky “Městský okruh” a “Pražský okruh”. Pražský okruh bude nově klasifikován, jako dálnice č. D0. Značka "Městský okruh" informuje řidiče o dopravím okruhu, který je zřízen pro objíždění obce nebo její části.

 

Městský okruh - nová značka od roku 2016 Pražský okruh - nová značka od roku 2016Městský okruh na nástavci - nová značka od roku 2016

Na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla se můžete setkat také s tím, že směr okruhu bude označen symbolem a názvem okruhu. Tyto informace budou umístěny na nástavci nad příslušnou částí velkoplošné informativní směrové značky.

      

 

Značky, které byly úplně zrušeny

Úplně zrušeny byly značky: “Zákaz vjezdu osobních automobilů”Zákaz vjezdu pro motorová vozidla - zrušená značka od roku 2016,
“Dopravní vysílání” Dopravní vysílání - zrušená značka od roku 2016a  “Křivky
Křivky - zrušená značka od roku 2016.   Ty budou postupně z českých silnic mizet.

  

 

Značky, které jsou zcela nové

Od 1. 1. 2016 se na českých silnicích objeví celkem 24 nových dopravních značek. V článku rozebereme jen ty nejdůležitější. Význam ostatních si můžete přečíst v článku na Wikipedii.

Nové dopravní značky od roku 2016

 

Od 1. 1. 2016 začalo platit nové pojetí českých dálnic, na jehož základě byly téměř všechny rychlostní silnice překvalifikovány a přeznačeny na dálnice. Tuto změnu zavedl Zákon č. 268/2015 Sb. s účinností od 31. 12. 2015. Více informací o novém pojetí dálniční sítě se dočtete v článku Nové české dálnice od roku 2016. Důvody, změny, značení a mapa.

 

Silnice pro motorová vozidlaZnačka - 110 km/h Zvýšení rychlosti na silnicích I. třídy

Dosavadní značka “Silnice pro motorová vozidla”, která je graficky znázorněna autem na modrém podkladu, byla uvolněna pro silnice I. třídy (pozemní komunikace), na kterých se omezil provoz nemotorových vozidel a zároveň došlo ke zvýšení maximální povolené rychlosti z původních 90 km/h na 110 km/h.

 

 

Silnice pro motorová vozidlaZnačka - 110 km/hSnížení rychlosti na silnicích pro motorová vozidla  Důležité je ale také to, že oproti dosavadním předpisům se na silnicích pro motorová vozidla rychlost snížila z původních 130 km/h na 110 km/h.

 

 

Dálnice - nová značka od roku 2016Značka - 130 km/hNa dálnicích stále platí rychlost 130 km/h

Na dálnici je maximální povolená rychlost stále 130 km/h. Značka dálnice má novou podobu - je na zeleném podkladu. Dřívější rychlostní silnice jsou označeny též touto značkou.

 

 

 

Místo pro přecházení - nová značka od 2016 Nové značení pro chodce a cyklisty

Novinkou je také nové vodorovné značení “Místo pro přecházení” a “Přejezd pro cyklisty”. Obě značení jsou si velmi podobná. Rozdíl je pouze v tloušťce šrafování. Pozor ale, pro tyto dvě značky neplatí přednost, jako je tomu na přechodu pro chodce.

Místo pro přecházení je značeno způsobem, jak je uvedeno níže na obrázku. Jedná se o místo, které je uzpůsobené pro přecházení chodců na silnici.

 

 

Přejezd pro cyklisty - nová značka od 2016 Přejezd pro cyklisty značí místo, které je určeno pro přejíždění cyklistů přes silnici.

 

 

Jiná podoba dálniční známky

Rok 2016 přinesl také jinou grafickou podobu dálničních známek. Roční známka má kruhový tvar a je červená, měsíční je čtvercového tvaru a je modrá a desetidenní je trojúhelníkového tvaru a má žlutou barvu. Důvodem těchto grafických úprav je, aby policisté mohli známky kontrolovat zdálky. Další úpravou dálničních známek jsou také nové ochranné prvky, které by měly zabránit jejich padělání.

Dálniční známky 2016

 

Nízkoemisní zóny v Praze

Pokud máte automobil, který plní emisní normu Euro 2 a nižší, rok 2016 bude pravděpodobně poslední, kdy s tímto vozem budete moct vjet do centra hlavního města Prahy. Pražský magistrát schválil od roku 2016 po vzoru několika evropských měst tzv. nízkoemisní zóny (anglicky Low Emission Zone - používá se zkratka LEZ). Účinnost ale budou mít emisní zóny až od roku 2017, nicméně už byste se na tuto skutečnost měli připravovat nyní.

Emisní zóny se dotknou všech automobilů s naftovým motorem, jejichž rok výroby je před rokem 2001, ale také automobilů s benzinovým motorem, které jsou vyrobené před rokem 1993. Budou ale existovat i výjimky. Ty budou mít obyvatelé Prahy, kteří v centru přímo bydlí, dále pak veteráni, záchranáři a městská hromadná doprava.

Nízkoemisní zóny

 

Mimo zásobování Nové vymezení pojmů zásobování a dopravní obsluhy

Nově jsou definovány také pojmy a rozdíly mezi značkami “Zásobování” a “Dopravní obsluha”.

Zásobování znamená, že do oblasti za značkou mohou vjíždět pouze vozidla, která zajišťují zásobování, lékařské, opravárenské, údržbářské a komunální služby, ale také vozidla, která přepravují těžce zdravotně postiženého člověka.

Dopravní obsluha znamená, že do oblasti za značkou mohou vjíždět pouze vozidla, která zajišťují zásobování, lékařské, opravárenské, údržbářské a komunální služby, ale také vozidla, která provozují taxi služby, dále pak ti, kteří mají v místě za značkou bydliště, sídlo firmy nebo garážové stání.

 

Bezpečný odstup - nová značka 2016 Bezpečný odstup (vodorovná značka) - nová značka 2016  Bezpečný odstup

Od 1. 1. 2016 platí další změna v dopravě, kterou je nová značka “Bezpečný odstup”, které je třeba věnovat více pozornosti. Značka spolu s vodorovným značením informuje řidiče o doporučené bezpečné vzdálenosti mezi vozidly jedoucími za sebou. Značka zároveň informuje o počtu znaků, jež musí řidič vidět v prostoru mezi zadní částí vpředu jedoucího vozidla a jim řízeným vozidlem. Značka “Bezpečný odstup” byla zavedena proto, že nedodržování bezpečného odstupu mezi vozidly jedoucími za sebou je jednou z velmi častých příčin dopravních nehod.

 

Sjíždění vozidel z tramvajového pásu - nová značka 2016   Sjíždění vozidel z tramvajového pásu

1. ledna 2016 vešla v platnost další změna, a to nová značka s názvem “Sjíždění vozidel z tramvajového pásu”, které je třeba věnovat obzvlášť velkou pozornost. To platí zejména pro řidiče, kteří nejezdí často v místech, kde se tramvaje nacházejí. Možná jste si všimli, že dopravní prostředky MHD často jezdí tam, kde tramvaje.

Značka tedy označuje prostor, kde mohou autobusy MHD sjíždět z tramvajového pásu na silnici pro motorová vozidla. Upozorňuje řidiče, že se nachází v místě, kde dochází ke sjíždění autobusů na silnici a má přednost v jízdě. Buďte proto velmi obezřetní!

 

Směrový sloupek 

Směrový sloupek

Směrový sloupek se používá tam, kde dochází k usměrňování silničního provozu. Zdůrazňuje podélné čáry, které jsou souvislé s vodorovným dopravním značením.

Směrové sloupky se také používají:

pro oddělování jízdních pruhů nebo oddělování cyklistického provozu

pro vyznačování a zdůrazňování rozštěpu v odbočovacích pruzích, a to zejména ve složitých případech při rozvětvení pruhů například v nákupních a průmyslových zónách

při snížení počtu jízdních pruhů

pro vyznačování a zdůrazňování oblouků, které se vyskytují v obcích

pro vyznačování a zdůrazňování vozovky v obci, kde dochází k jejímu zúžení

ve stísněných podmínkách u připojovacích pruhů

pro zdůraznění podélné souvislé čáry v místech, kde je zákaz předjíždění, odbočování vlevo nebo případné otáčení vozidel

 

 

Nové pokyny policistů při řízení provozu

Určitě byste neměli přehlédnout další dvě změny v dopravě - dva nové pokyny, které platí od ledna 2016, a se kterými se můžete setkat při řízení silničního provozu policistou. Jedná se o pokyny “Zpomalit jízdu” a “Zrychlit jízdu”.

Zpomalit jízdu - Nové pokyny policistů při řízení provozu Zrychlit jízdu - Nové pokyny policistů při řízení provozu

 

Novela a její změny platné od 2. 2. 2016

Nová pravidla silničního provozu a všechny změny v dopravních předpisech pro rok 2016, o kterých jsme vás doposud informovali, mají od 2. 2. 2016 svou první novelu, ve které jsou obsaženy další velmi důležité změny, které důrazně doporučujeme přečíst.

Zákon č. 361/2000 Sb., o silničním provozu a jeho novela - zákon č. 48/2016 Sb.

Změny obsažené v § 2

mezi motorová vozidla patří také přípojné vozidlo a ruční vozíky

za chodce je brán také ten, kdo se pohybuje na sportovním vybavením, jako jsou například kolečkové brusle, skateboard apod.

Změny obsažené v § 5

řidič nesmí ohrozit cyklistu, který přejíždí pozemní komunikaci na cyklistickém přejezdu, který je k tomu určený.

Řidič nesmí řídit vozidlo, které je znečištěné a má na sobě námrazu nebo sníh, který brání jeho výhledu z místa řidiče do všech stran. Řidič nesmí řídit vozidlo, na kterém je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost silničního provozu

Změny obsažené v § 6

obecní “městská” policie a celník při kontrole dokladů kontrolovat pouze řidičský průkaz a malý technický průkaz, ale nyní jsou tyto dva orgány oprávněni kontrolovat úplně vše, tedy řidičský a technický průkaz, zelenou kartu, průkaz profesní způsobilosti a u řidičů nad 65 let také doklad o zdravotní prohlídce

pokud máte na vašem vozidle závadu technického stavu, která je nebezpečného charakteru a ohrožuje bezpečnost nebo životní prostředí, při kontrole jeho technického stavu nebo při objasňování dopravní nehody vám může policista zadržet osvědčení o registraci vozidla

Změny obsažené v § 12

cyklisté mohou využít levý krajní jízdní pruh k jízdě pouze tehdy, když je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování

Změny obsažené v § 14

řidič vozidla může vjet v podélném směru na jízdní pruh určený pouze pro cyklisty jen v případě, že není přilehlý jízdní pruh dostatečně široký, ale zároveň nesmí v žádném případě ohrozit cyklistu, který v tomto pruhu právě jede

Změny obsažené v § 21

řidič motorového vozidla, který odbočuje vlevo, musí dávat přednost v jízdě všem protijedoucím nemotorovým i motorovým vozidlům, včetně těch, kteří jedou na zvířeti, ale i protijedoucím organizovaným útvarům chodců, průvodcům hnaných zvířat, tramvajím a vozidlům, které jedou ve vyhrazeném jízdním pruhu a cyklistům jedoucím v jízdním pruhu pro cyklisty

řidič motorového vozidla, který odbočuje vpravo, musí dávat přednost v jízdě vozidlům, které jedou ve vyhrazeném jízdním pruhu a cyklistům jedoucím v jízdním pruhu pro cyklisty, a tam, kde je dovoleno jezdit podél tramvajového pásu, musí dát přednost i tramvaji

Nový § 39a - cyklistické zóny

v zóně pro cyklisty mohou cyklisté používat vozovku v celé její šíři a mohou jet vedle sebe, do cyklistické zóny mohou jiná vozidla vjet pouze tehdy, je-li to vyznačeno ve spodní části této dopravní značky, pokud řidič motorového vozidla pojede v cyklistické zóně, smí jet maximální rychlostí 30 km/h, přičemž ale musí brát zřetel na zvýšenou ohleduplnost a nesmí cyklisty ohrožovat.

Parkování je povoleno pouze na místech, které jsou označena jako parkoviště. Cyklista má povinnost v cyklistické zóně umožnit jízdu motorovým vozidlům

Změny obsažené v § 53

v případě, že se chodec pohybuje za snížené viditelnosti mimo obec po krajnici nebo na okraji vozovky, kde není veřejné osvětlení, je povinen mít na těle viditelně umístěné reflexní materiály

Změny obsažené v § 57 - VELMI DŮLEŽITÉ !!!

v případě, kdy dojde k tomu, že se vozidla pohybují pomalu nebo stojí na pravém okraji vozovky, smí ho cyklista jedoucí tím samým směrem předjíždět nebo objíždět zprava, tedy po pravém okraji vozovky či po krajnici, je-li tam dostatek místa, což ale neplatí v případě, kdy vozidlo odbočuje vpravo a dá-li o změně směru jízdy znamení

na stezce pro chodce a cyklisty, která je označena značkou “Stezka pro chodce a cyklisty”, nesmí cyklista ohrožovat chodce, kteří jdou po této stezce.

V místě, kde dochází ke křížení stezky pro chodce a cyklisty s jinou pozemní komunikací, kde je zřízen sdružený přechod pro chodce a přejezd pro cyklisty, musí jednotliví účastníci provozu dodržovat ustanovení, které upravuje chování těchto účastníků provozu na přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty, což znamená, že pro chodce platí stejná pravidla, jako na klasickém přechodu pro chodce a pro cyklisty stejná pravidla, jako na klasickém přejezdu pro cyklisty. Jízdní pruh, který je určen pro cyklisty, smí využívat i osoby, které se pohybují na kolečkových bruslích, lyžích a jiných sportovní náčiních

cyklista, který přejíždí vozovku, nesmí řidiče vozidla donutit k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy

Nový § 60a - Segway není chodec

Další nový paragraf, který říká, že vozítko Segway není chodec a má také své povinnosti. Nový paragraf také říká, že obec může tento druh přepravy úplně zakázat.

Segway se smí na chodníku, stezce pro chodce, stezce pro cyklisty, odděleném pruhu pro chodce nebo pěších a obytných zónách, pohybovat nejvýše rychlostí, která je srovnatelná s rychlostí chůze v případě, že je blíže jak 50 m křižovatka s řízeným provozem nebo přechod pro chodce, může osoba na Segwayi přejíždět vozovku pouze na těchto místech tam, kde není chodník, stezka pro chodce nebo cyklisty, případně jízdní pruh vyhrazený pro cyklisty či stezka pro cyklisty, nebo tam, kde je neschůdný chodník, může se osoba na Segwayi pohybovat pouze po levé krajnici nebo co nejbíže levému okraji vozovky osoby, které jezdí na osobním přepravníku (Segway) se mohou pohybovat pouze jednotlivě za sebou, stejně tak, jako chodci. Segway se při užití jízdního pruhu, který je vyhrazen pro cyklisty, nebo na stezkách pro cyklisty či oddělených pruzích pro cyklisty a na stezce pro cyklisty a chodce, musí dodržovat stejná pravidla, jako cyklisté. Segway nesmí kdekoliv, kde jezdí, ohrožovat chodce ani cyklisty, v případě, že Segway přejíždí vozovku, pro řidiče motorových vozidel platí (kromě řidičů tramvaje), stejná pravidla, jako když přechází chodec, a to včetně povinností na přechodech, viz. § 5 odst. 2 písm. f) až h).

 

Změny budou i nadále pokračovat a  samozřejmě vás na ně opět upozorníme….