Z vyjednávání
v ČAD Blansko a.s.,
dne 3.dubna proběhlo 2.kolo vyjednávání o
Dodatku ke KS. Jednání se zúčastnili jak oba naši funkcionáři za samosprávnou
sekci (pánové Petr Sychra a Zdeněk Franc), tak prezident Odborové rady p. Jiří Zabloudil
dr.h.c., kolegové z místní OSD organizace (pánové
Milan Vytasek a Petr Lokaj) a místopředseda za Odborový
svaz dopravy (OSD) Bc. Alfonz Kokoška. Na straně vedení šlo o ekonomického
náměstka Ing. Luďka Dubanského, zástupce ředitele ČAD Blansko a.s. p. Richarda Maňouška (ředitel marodí) a právníka firmy (JUDr.
Polanského). Na žádost naší strany byla účastna i zapisovatelka.
Co říci k ději… V sobotu, shodou okolností, vyšel
knižní průvodce Brna s názvem: “To je Brno“- autentický průvodce Brnem,
který zmiňuje i okolí Brna. Knížku v ceně 117,-Kč vydalo turistické a
obchodní centrum Brna. Průvodce popisuje Blansko jako: „místo, kde na vás
dýchne nicota, deprese a prázdnota“.
Zřejmě je na tom něco pravdy. Protože, přijít na jednání s odbory
s nabídkou: „my nic nemáme, za vše může vláda, a ať nám kraje nejprve něco
dají“, aniž bych (být šéfem firmy) proto něco udělal, a třeba i vypověděl
smlouvu s krajem, když nechce peníze dát, to může opravdu jen rezignovaný
člověk. A nebo člověk, snažící se opět řidiče oškubat,
tak jako se dělo letech dávno minulých (než sem naše organizace vstoupila), kdy
zde na dlouhá léta zmrazily mzdy a důsledek, řidiči s nízkými platy, je
tak znát dodnes. Je ostudou všech, že plat profesionálních řidičů, majících
odpovědnost za stovky lidí a generujících peníze firmě, je v úrovni, kdy
už zaměstnanec vážně zvažuje odchod na nekvalifikovanou práci prodavače
v marketu, který bere více(a za základní hodiny).
Je ostudou vedení, že vůbec navrhne odborům tarifní taxu nižší, než zákonné
minimum garantované vládou.
Odborová strana zde, na jednání, působí, jak podle zákona,
tak fakticky, jednotně.
Není pro nás reálné jednat o ničem jiném, než o tarifu 98,10
(přičemž i ten je v porovnání s velkými městy nuzný), tedy o výši
garantované vládou. Chceme-li se pohnout v jednání, musí tento fakt,
zaměstnavatel akceptovat.
Co je důležité a pozitivní, je všeobecný souhlas, nad
zapracováním Vládou nařízených ZVÝŠENÝCH příplatcích
za ČEKÁNÍ a za ZAVEDENÍ SPECIFICKÉHO PŘÍPLATKU pro profesy řidiče autobusů do
Dodatku KS, tak jak jsme jej v prosinci navrhli. Taktéž, s přeřazením
ze třetí do páté tarifní třídy nemá nikdo (tedy ani zaměstnavatel) problém.
Ve shodě došlo i k určení příštího termínu, a to na
18.dubna.
Zaměstnavatel má do té doby připravit návrh na novou
strukturu rozložení garantované a pobídkové mzdy, která bude odrážet požadavek
na základní tarif 98,10, příspěvek za specifickou práci dle NV 567 a zvýšenou
odměnu za čekání mezi spoji (88,29) a která bude odrážet i motivační složku
mzdy. Předpokládáme, že ostatní části KS zůstanou zachovány (příplatky,
benefity, soc. výhody a další ujednání). Oba sociální partneři (odbory ve shodě
i vedení), jsou ochotni zachovat sociální smír, tj. Kolektivní smlouvu ve
společnosti mít a snažit se partnerský vztah.
Během jednání došlo i na blížící se STÁVKU, tento čtvrtek 6.dubna – od ranních výjezdů, až do půlnoci.
Zaměstnavatel obdržel informaci, že předpoklad zapojení se do stávky je odbory
odhadován na 90% účast. Odbory požádali zaměstnavatele, aby v souladu se
Zákoníkem práce určil stávkujícím místo, kde mohou stávku realizovat. Podle
našich představ může jít jak o vymezení prostor v garážích, tak na
samotném odstaveném vozidle. Zástupce ředitele přislíbil rozeslat pokyn
zaměstnancům. Sociální partneři se shodli, že navzájem nebudou zaměstnance
přesvědčovat k účasti či neúčasti ve stávce a budou respektovat vůli
zaměstnanců. Odbory vyjádřili snahu o poklidný protest a nepřikročí
k okupační stávce (forma stávky, kdy zaměstnanci blokují výjezdy
z garáží a výkon práce stávkokazům). Odbory doufají, že masivní účast
řidičů ve stávce pomůže prosadit oprávněné platové požadavky. -JZ-