Zde je dopis, který šel na vládu, kraje prostě všem.

Věc: Vyhlášení stávky v autobusové dopravě

Vážený pane prezidente, vážený pane premiére, vážený pane předsedo dolní i horní komory Parlamentu ČR, vážená paní předsedkyně Asociace krajů ČR, vážení páni hejtmani, vážení zastupitelé Ústeckého kraje!
S politováním Vám oznamujeme, že se na území Ústeckého kraje uskuteční výstražná 24 hodinová stávka, po kterou bude zastavena autobusová doprava na území Ústeckého kraje.
Stávka se uskuteční dne 8. 3. 2017
Stávku vyhlašujeme v celém odvětví veřejné autobusové dopravy s účastí všech řidičů. Vyzýváme ostatní odborové organizace mimo obor autobusové dopravy k solidárním stávkám a podpoře.
Dovolte nám krátké vysvětlení tohoto nelehkého kroku:
Před více než rokem byla obeslána všechna důležitá místa v ČR tzv. Jabloneckou výzvou. Ta popsala personální situaci v ČR v dopravě, kdy se každý den naplno projevuje akutní nedostatek řidičů autobusů, kteří v posledních letech chybí tak akutně, že denně nejsou vypraveny desítky spojů v celé ČR. Na tuto skutečnost jsme upozorňovali lidi na důležitých místech, od lidí zodpovědných za tento segment na odborech dopravy na krajích, přes ministerstva až po vládu. Spouštěčem tohoto úpěnlivého volání byly nesmyslné soutěže na jediné kritérium – cenu, které se uskutečnily například v Ústeckém kraji, které byly koncipovány, zejména pro místní dopravce jako „ber, nebo zemři“. Na konci těchto skvělých čísel, které kraje s hrdostí prezentují, stojí tisíce špatně zaplacených řidičů, kteří kvůli akutnímu nedostatku svých kolegů, jezdí od brzkého rána do pozdního večera.
Po dlouhých jednáních jsme dosáhli na vládní úrovni úspěchu a byli jsme (jako řidiči autobusů), přeřazeni z 3. platové skupiny do 5. skupiny 5, a to nařízením vlády č. 337/2016 Sb., ze dne 5. 10. 2016. Vláda i MPSV prezentovalo toto nařízení jako zemětřesení v platových podmínkách řidičů autobusů. Ano, ze začátku to tak vypadalo. Byli jsme šťastní a říkali si, že dopravě a řidičům svitla naděje. Média slibovala na základě výpočtů MPSV řidičům částky na úrovni až 7.000 Kč hrubého navíc do platu.
To jsme ještě netušili, jaký boj absolvujeme s krajskými úředníky, a to napříč celou republikou, kdy některé kraje se k tomuto navýšení postavily čelem a v zájmu a pochopení globálního problému nedostatku řidičů, jeho řešení v zájmu udržitelné dopravy stanovily jasné postupy a jejich zájem s námi jednat je evidentní.
Jsou ale i kraje, které se obsesivně drží svých „skvělých“ smluv a soutěží, které ožebračují nakonec jen nás. Jejich snaha řešit situaci, zaplatit nás, řidiče, je nulová, celá snaha se omezuje pouze na jejich bezpečí, neochotu cokoli měnit a jakkoli vyjít vstříc.
Do této svízelné situace přijde metodika MPSV, která v rámci vysvětlení toho, jak odměňovat řidiče, v podstatě vysvětluje, že je třeba sečíst hodinovou částku základní mzdy stanovenou dávno v minulosti, za kterou již dávno nepracuje ani brigádník (71,60 Kč/hod.), s odměnami a prémiemi, které zaměstnavatel vyplácí již teď z dobré vůle a proto, aby tuto práci vůbec někdo dělal a těm, kteří dobře pracují.
Pokud součet základní mzdy (tarifní z roku 2016) a prémií dá nově stanovenou částku 98,10 Kč/hod., není podle metodiky MPSV třeba, aby objednatel, tedy kraj, tento rozdíl doplatil, což u většiny zaměstnavatelů dělá částku zcela minimální, nebo nulovou.
Z toho vyplývá ale jen to, že většina řidičů nedostane v podstatě vůbec nic. Jediné, k čemu dojde, je přesun tzv. nenárokové složky mzdy do nárokového základu. Výsledkem je okamžité ožebračení řidičů o dosavadní prémie!
Absurdní důsledek je v tom, že se ti méně kvalitní zaměstnanci dostanou na roveň těm, kteří se snaží dělat svoji práci s nasazením a dle svého nejlepšího svědomí a vědomí. Další absurdní důsledek je v tom, že nově bude nejlépe zaplacené tzv. čekání mezi spoji, tedy pro řidiče bude nejlepší čekat a ne jezdit. Tímto byla naší snaze nasazena koruna a takto dohoda na vládě nezněla. Dohoda na vládě zněla tak, že se řidičům přidá 5.000-7.000 Kč hrubého, což sebráním prémií rozhodně dosáhnout nelze.
Navíc je jasné, že rozhodnutí sebrat řidičům prémie zcela zničí již takto chatrný dopravní trh. Nejen že lidé naprosto nedostanou to, co očekávají, a nastane odliv pracovníků z tohoto segmentu, ale doslova toto rozhodnutí zabije mnoho dopravních firem, které odliv pracovníků nevydrží.
Přijaté rozhodnutí vlády mělo za cíl přilepšit řidičům autobusů. To se podle našich propočtů a podle prvních výplat nestalo a nestane, pokud se řidičům zároveň seberou prémie. V mnoha firmách bude totiž třeba ještě doplatit, prémie totiž vždy nedostávali všichni pracovníci, což nově budou muset.
Státní aparát je rozsáhlý a přebujelý a má dostatek pracovníků, na rozdíl od dopravy a řidičů, jejichž věkový průměr je mezi 50 - 60 lety a podle statistik nás chybí až 8 000. Jsme unavení, špatně zaplacení a nejsme tady od toho, abychom implementovali vládní nařízení, přemlouvali úředníky a vykládali zákon. Cítíme se podvedeni a to nejen MPSV, ale i kraji, jejichž snaha dát co nejméně, je evidentní.
Záměr vlády byl jasný: udržet sociální službu, která se jmenuje veřejná autobusová doprava, při životě tak, aby fungovala, aby do ní přišli i mladí lidé, pro které je dnes toto zaměstnání zcela neatraktivní, protože je náročné a bez adekvátní výplaty. Podmínka odborů je jasná, zvýšení zaplatí stát, resp. kraje.
Jsme neustále podezříváni z lobbingu za své firmy. Asi proto, aby to znělo dobře a naše snažení bylo možné snadno znevěrohodnit, ale proč bychom měli chtít zničit své zaměstnavatele? Někteří jsme zde zaměstnáni roky, proto bojujeme za dorovnání mezd prostřednictvím našich firem. Nechceme, aby se naši zaměstnavatelé dostali do insolvencí díky skokovému navýšení mezd, které dle poslední metodiky zaplatí z 80 % z vlastní kapsy, anebo je zaplatíme my tím, že si necháme vzít zasloužené prémie. Nechceme měnit zaměstnání, nechceme nejistotu a není na tom nic špatného.
Zároveň chceme, aby navýšení mezd bylo reálné, abychom nebyli právní kličkou ošizeni o naše prémie, které lze podle MPSV připočítat k dosavadní základní mzdě a v roce 2017 je již nemusíme brát, protože nařízení vlády bude dodrženo tím, že se sečte základní mzda a prémiová složka.

Proč stávkujeme v Ústeckém kraji:
Ústecký kraj je odstrašujícím příkladem smluv soutěžených pouze na cenu s nejhoršími důsledky na mzdy řidičů. Kvůli soutěži v Ústeckém kraji akce Jablonecká výzva vznikla. První vyplacené mzdy v Ústeckém kraji jsou s nárůstem o pouhé stovky korun. To jsme si skutečně nepředstavovali. Ústecký kraj s tím nic nehodlá dělat.
Ústecký kraj snad na každou linku jednoho kontrolora. Peníze jsou na úředníky, ne na řidiče.
Odbor dopravy si platí advokátní kancelář se sazbou, za kterou by se nemusela stydět AK v USA. Přesto není schopný najít způsob, jak přidat řidičům? Peníze jsou na neschopné, resp. všehoschopné právníky a úředníky, ale najít peníze pro řidiče je problém, ačkoli jsme sami předložili řešení i ve spolupráci s MMR, popřípadě nezávislými AK.
Ústecký kraj nemá nejmenší starost o mzdy řidičů. Jedinou starost má o vlastní rozpočet a bezpečí svých úředníků a radních. Absurdní je, že odbor dopravy vede radní z KSČM, strany, která je jediná údajně stranou pracujících, a totéž platí pro „neviditelného“ pana hejtmana… Kde je ohled těchto politiků ze strany pracujících na tvrdě pracující řidiče? Kam se vytratila myšlenka komunismu? Je zde šetření krajského rozpočtu na místě, domníváme se, že úzkostlivé vyplácení pouze 98,10 Kč ze strany kraje (méně než hodinová mzda stavebního dělníka), se rovná nucení k otrocké práci.
Jak si máme vysvětlit výhrůžky pracovníka krajského úřadu, pracovníka odboru dopravy a silničního hospodářství, pana Jindřicha Jelínka, který nám, řidičům na sociálních sítích otevřeně vyhrožuje „Já to osobně nevidím jako správné řešení, ale nedáváte nám na vybranou. Tak vám poděkujeme za služby a nashle nebo spíš s bohem...“, a to vše proto, že se pereme za vyšší mzdy? Ne za nereálně vysoké, ne za bláznivé, prostě jen důstojné.
A proto shrnujeme větou našeho předsedy Pomajbíka: "Uvědomujeme si situaci kraje, ale do práce chodíme za výdělkem, a tudíž zatím nejezdíme. Až budete mít peníze na naše mzdy, dejte nám vědět, rádi přijdeme pracovat."

Proto tímto dopisem požadujeme:
1) Znovuotevření nařízení vlády tak, abychom dostali to, co bylo slíbeno. Vyvození zodpovědnosti pro ty, kdo nařízení vlády překroutili tak, že jeho jediným důsledkem je ožebračení řidičů o prémie.
2) Okamžité ukončení smluv, které neumožňují navýšení mezd v plné výši tak, jak bylo stanoveno vládou, a tím způsobem, aby pro nás prémie zůstaly prémiemi a navýšení bylo citelné.
3) Uzavření nových smluv s adekvátním navýšením prostředků na mzdy včetně prémií. Bez výmluv na složitou právní situaci.
4) Nalezení jasné cesty, jak řidičům přidat na mzdy včetně prémií, tedy na slibovaný nárůst až o 5.000 – 7.000 Kč hrubého, tak jak bylo avizováno MPSV.
5) Vyvození zodpovědností pro odbor dopravy Ústeckého kraje za situaci, která musela dojít takhle daleko.
Po několika jednáních, plných nesmyslných proklamací, oddalování řešení a obesílání mnoha institucí ze strany úředníků, za účelem získat krytí za svá rozhodnutí jsme se rozhodli, že k dosažení našich cílů není jiné cesty než stávka.
S úctou
Josef Linhart, předseda ZO OO DP Teplice, tel.: 776 612 989 pepalin@seznam.cz
Jiří Kuchynka, předseda ZO OSD Jablonec nad Nisou tel.: 608 201 490 odborybusline@seznam.cz
Karel Mudra, předseda ZO OSD Ústí nad Labem tel.: 608 242 135 mudra99@seznam.cz
Přílohy:
1. Jablonecká Výzva z roku 2015
2. Nařízení vlády č. 337/2016 Sb., ze dne 5. 10. 2016
3. Metodika MPSV Doc. Hůrky
4. Výňatek z diskuze na sociální síti