Zde je dopis, který šel na vládu, kraje
prostě všem.
Věc:
Vyhlášení stávky v autobusové dopravě
Vážený pane prezidente, vážený pane
premiére, vážený pane předsedo dolní i horní komory Parlamentu ČR, vážená paní
předsedkyně Asociace krajů ČR, vážení páni hejtmani, vážení zastupitelé
Ústeckého kraje!
S politováním Vám oznamujeme, že se na území Ústeckého kraje uskuteční
výstražná 24 hodinová stávka, po kterou bude zastavena autobusová doprava na
území Ústeckého kraje.
Stávka se uskuteční dne 8. 3. 2017
Stávku vyhlašujeme v celém odvětví veřejné autobusové dopravy s účastí všech
řidičů. Vyzýváme ostatní odborové organizace mimo obor autobusové dopravy k
solidárním stávkám a podpoře.
Dovolte nám krátké vysvětlení tohoto nelehkého kroku:
Před více než rokem byla obeslána všechna důležitá místa v ČR tzv. Jabloneckou
výzvou. Ta popsala personální situaci v ČR v dopravě, kdy se každý den naplno
projevuje akutní nedostatek řidičů autobusů, kteří v posledních letech chybí
tak akutně, že denně nejsou vypraveny desítky spojů v celé ČR. Na tuto
skutečnost jsme upozorňovali lidi na důležitých místech, od lidí zodpovědných
za tento segment na odborech dopravy na krajích, přes ministerstva až po vládu.
Spouštěčem tohoto úpěnlivého volání byly nesmyslné soutěže na jediné kritérium
– cenu, které se uskutečnily například v Ústeckém kraji, které byly
koncipovány, zejména pro místní dopravce jako „ber, nebo zemři“. Na konci
těchto skvělých čísel, které kraje s hrdostí prezentují, stojí tisíce špatně
zaplacených řidičů, kteří kvůli akutnímu nedostatku svých kolegů, jezdí od brzkého rána do pozdního večera.
Po dlouhých jednáních jsme dosáhli na vládní úrovni
úspěchu a byli jsme (jako řidiči autobusů), přeřazeni z 3. platové skupiny do
5. skupiny 5, a to nařízením vlády č. 337/2016 Sb., ze dne 5. 10. 2016. Vláda i
MPSV prezentovalo toto nařízení jako zemětřesení v platových podmínkách řidičů
autobusů. Ano, ze začátku to tak vypadalo. Byli jsme šťastní a říkali si, že
dopravě a řidičům svitla naděje. Média slibovala na základě výpočtů MPSV
řidičům částky na úrovni až 7.000 Kč hrubého navíc do platu.
To jsme ještě netušili, jaký boj absolvujeme s krajskými úředníky, a to napříč
celou republikou, kdy některé kraje se k tomuto navýšení postavily čelem a v
zájmu a pochopení globálního problému nedostatku řidičů, jeho řešení v zájmu
udržitelné dopravy stanovily jasné postupy a jejich zájem s námi jednat je
evidentní.
Jsou ale i kraje, které se obsesivně drží svých „skvělých“ smluv a soutěží,
které ožebračují nakonec jen nás. Jejich snaha řešit situaci, zaplatit nás,
řidiče, je nulová, celá snaha se omezuje pouze na jejich bezpečí, neochotu
cokoli měnit a jakkoli vyjít vstříc.
Do této svízelné situace přijde metodika MPSV, která v rámci vysvětlení toho,
jak odměňovat řidiče, v podstatě vysvětluje, že je třeba sečíst hodinovou
částku základní mzdy stanovenou dávno v minulosti, za kterou již dávno
nepracuje ani brigádník (71,60 Kč/hod.), s odměnami a prémiemi, které
zaměstnavatel vyplácí již teď z dobré vůle a proto, aby tuto práci vůbec někdo dělal
a těm, kteří dobře pracují.
Pokud součet základní mzdy (tarifní z roku 2016) a prémií dá nově stanovenou
částku 98,10 Kč/hod., není podle metodiky MPSV třeba, aby objednatel, tedy
kraj, tento rozdíl doplatil, což u většiny zaměstnavatelů dělá částku zcela
minimální, nebo nulovou.
Z toho vyplývá ale jen to, že většina řidičů nedostane v podstatě vůbec nic.
Jediné, k čemu dojde, je přesun tzv. nenárokové složky mzdy do nárokového
základu. Výsledkem je okamžité ožebračení řidičů o dosavadní prémie!
Absurdní důsledek je v tom, že se ti méně kvalitní zaměstnanci dostanou na
roveň těm, kteří se snaží dělat svoji práci s nasazením a dle svého nejlepšího
svědomí a vědomí. Další absurdní důsledek je v tom, že nově bude nejlépe
zaplacené tzv. čekání mezi spoji, tedy pro řidiče bude nejlepší čekat a ne
jezdit. Tímto byla naší snaze nasazena koruna a takto dohoda na vládě nezněla.
Dohoda na vládě zněla tak, že se řidičům přidá 5.000-7.000 Kč hrubého, což
sebráním prémií rozhodně dosáhnout nelze.
Navíc je jasné, že rozhodnutí sebrat řidičům prémie zcela zničí již takto
chatrný dopravní trh. Nejen že lidé naprosto nedostanou to, co očekávají, a
nastane odliv pracovníků z tohoto segmentu, ale doslova toto rozhodnutí zabije
mnoho dopravních firem, které odliv pracovníků nevydrží.
Přijaté rozhodnutí vlády mělo za cíl přilepšit řidičům autobusů. To se podle
našich propočtů a podle prvních výplat nestalo a nestane, pokud se řidičům
zároveň seberou prémie. V mnoha firmách bude totiž třeba ještě doplatit, prémie
totiž vždy nedostávali všichni pracovníci, což nově budou muset.
Státní aparát je rozsáhlý a přebujelý a má dostatek pracovníků, na rozdíl od
dopravy a řidičů, jejichž věkový průměr je mezi 50 - 60 lety a podle statistik
nás chybí až 8 000. Jsme unavení, špatně zaplacení a nejsme tady od toho,
abychom implementovali vládní nařízení, přemlouvali úředníky a vykládali zákon.
Cítíme se podvedeni a to nejen MPSV, ale i kraji, jejichž snaha dát co nejméně,
je evidentní.
Záměr vlády byl jasný: udržet sociální službu, která se
jmenuje veřejná autobusová doprava, při životě tak, aby fungovala, aby do ní
přišli i mladí lidé, pro které je dnes toto zaměstnání zcela neatraktivní,
protože je náročné a bez adekvátní výplaty. Podmínka odborů je jasná, zvýšení
zaplatí stát, resp. kraje.
Jsme neustále podezříváni z lobbingu za své firmy. Asi proto, aby to znělo
dobře a naše snažení bylo možné snadno znevěrohodnit, ale proč bychom měli
chtít zničit své zaměstnavatele? Někteří jsme zde zaměstnáni roky, proto
bojujeme za dorovnání mezd prostřednictvím našich firem. Nechceme, aby se naši
zaměstnavatelé dostali do insolvencí díky skokovému navýšení mezd, které dle
poslední metodiky zaplatí z 80 % z vlastní kapsy, anebo je zaplatíme my tím, že
si necháme vzít zasloužené prémie. Nechceme měnit zaměstnání, nechceme
nejistotu a není na tom nic špatného.
Zároveň chceme, aby navýšení mezd bylo reálné, abychom nebyli právní kličkou
ošizeni o naše prémie, které lze podle MPSV připočítat k dosavadní základní
mzdě a v roce 2017 je již nemusíme brát, protože nařízení vlády bude dodrženo
tím, že se sečte základní mzda a prémiová složka.
Proč stávkujeme v Ústeckém kraji:
Ústecký kraj je odstrašujícím příkladem smluv soutěžených pouze na cenu s
nejhoršími důsledky na mzdy řidičů. Kvůli soutěži v Ústeckém kraji akce
Jablonecká výzva vznikla. První vyplacené mzdy v Ústeckém kraji jsou s nárůstem
o pouhé stovky korun. To jsme si skutečně nepředstavovali. Ústecký kraj s tím
nic nehodlá dělat.
Ústecký kraj má snad na každou linku jednoho
kontrolora. Peníze jsou na úředníky, ne na řidiče.
Odbor dopravy si platí advokátní kancelář se sazbou, za kterou by se nemusela
stydět AK v USA. Přesto není schopný najít způsob, jak přidat řidičům? Peníze
jsou na neschopné, resp. všehoschopné právníky a úředníky, ale najít peníze pro
řidiče je problém, ačkoli jsme sami předložili řešení i ve spolupráci s MMR,
popřípadě nezávislými AK.
Ústecký kraj nemá nejmenší starost o mzdy řidičů. Jedinou starost má o vlastní
rozpočet a bezpečí svých úředníků a radních. Absurdní je, že odbor dopravy vede
radní z KSČM, strany, která je jediná údajně stranou pracujících, a totéž platí
pro „neviditelného“ pana hejtmana… Kde je ohled těchto politiků ze strany
pracujících na tvrdě pracující řidiče? Kam se vytratila myšlenka komunismu? Je
zde šetření krajského rozpočtu na místě, domníváme se, že úzkostlivé vyplácení
pouze 98,10 Kč ze strany kraje (méně než hodinová mzda stavebního dělníka), se
rovná nucení k otrocké práci.
Jak si máme vysvětlit výhrůžky pracovníka krajského úřadu, pracovníka odboru dopravy
a silničního hospodářství, pana Jindřicha Jelínka, který nám, řidičům na
sociálních sítích otevřeně vyhrožuje „Já to osobně nevidím jako správné řešení,
ale nedáváte nám na vybranou. Tak vám poděkujeme za služby a nashle nebo spíš s
bohem...“, a to vše proto, že se pereme za vyšší mzdy?
Ne za nereálně vysoké, ne za bláznivé, prostě jen důstojné.
A proto shrnujeme větou našeho předsedy Pomajbíka:
"Uvědomujeme si situaci kraje, ale do práce chodíme za výdělkem, a tudíž
zatím nejezdíme. Až budete mít peníze na naše mzdy, dejte nám vědět, rádi
přijdeme pracovat."
Proto tímto dopisem požadujeme:
1) Znovuotevření nařízení vlády tak, abychom dostali to, co bylo slíbeno.
Vyvození zodpovědnosti pro ty, kdo nařízení vlády překroutili tak, že jeho
jediným důsledkem je ožebračení řidičů o prémie.
2) Okamžité ukončení smluv, které neumožňují navýšení mezd v plné výši tak, jak
bylo stanoveno vládou, a tím způsobem, aby pro nás prémie zůstaly prémiemi a
navýšení bylo citelné.
3) Uzavření nových smluv s adekvátním navýšením prostředků na mzdy včetně
prémií. Bez výmluv na složitou právní situaci.
4) Nalezení jasné cesty, jak řidičům přidat na mzdy včetně prémií, tedy na
slibovaný nárůst až o 5.000 – 7.000 Kč hrubého, tak jak bylo avizováno MPSV.
5) Vyvození zodpovědností pro odbor dopravy Ústeckého kraje za situaci, která
musela dojít takhle daleko.
Po několika jednáních, plných nesmyslných proklamací, oddalování řešení a
obesílání mnoha institucí ze strany úředníků, za účelem získat krytí za svá
rozhodnutí jsme se rozhodli, že k dosažení našich cílů není jiné cesty než
stávka.
S úctou
Josef Linhart, předseda ZO OO DP Teplice, tel.: 776 612 989 pepalin@seznam.cz
Jiří Kuchynka, předseda ZO OSD Jablonec nad Nisou tel.: 608 201 490
odborybusline@seznam.cz
Karel Mudra, předseda ZO OSD Ústí nad Labem tel.: 608 242 135 mudra99@seznam.cz
Přílohy:
1. Jablonecká Výzva z roku 2015
2. Nařízení vlády č. 337/2016 Sb., ze dne 5. 10. 2016
3. Metodika MPSV Doc. Hůrky
4. Výňatek z diskuze na sociální síti