Zásadní argumenty k předkládaným
materiálům outsourcingu
v DP hl. m. Prahy.
Obecně lze konstatovat, že
připravované organizační změny, v tak velkém rozsahu, které byly
předloženy vedením společnosti se dotýkají velkého počtu zaměstnanců Dopravního
podniku hl. m. Prahy, a.s. (dále DP) a z tohoto pohledu nelze opomíjet
partnerský vztah vedení společnosti a odborových organizací působících
v DP.
Proto lze jednoznačně konstatovat
:
- Odborové organizace požadovaly po vedení
společnosti předložit koncepční záměry, které povedou v budoucnu
k vyčlenění některých pracovních činností mimo současnou organizační
strukturu u jednotlivých dopravních jednotek v rámci DP včetně
ekonomických rozvah, vedoucích k úsporám v ekonomice DP v rozsahu
minimálně 10%. Tento požadavek
odborových organizací nebyl do dnešního dne splněn!
- Nejsme přesvědčeni ani o možnosti odborného
vyjádření našich technických zaměstnanců na úrovni nižšího článku
řízení na úrovni jejich úseků řízení k připravovaným a navrhovaným
organizačním změnám ve formě outsourcingů
v jednotkách DCM, SVT, SVM. Naše přesvědčení opíráme o
získané zkušenosti prováděných změn firmou BNV Consulting
při realizaci personálního auditu (strach ze ztráty svého postavení,
případné rozvázání pracovního poměru ze strany vedení DP).
- Je zarážející, že navrhované změny
v organizačních strukturách jednotek v DP je opětovně navrhováno
poradenskou firmou BNV Consulting. Domníváme se,
že tato firma již prokázala svoji „odbornost“
při realizaci personálního auditu u DP v nedávné době, (nakonec
v dnešních podmínkách a běžných činnostech se ukazují dopady na
funkčnost celkové organizačně – řídící činnosti DP – viz IT, oděvní sklad,
úklidové práce, jednotka Provoz tramvaje). Na tento stav jsme konkrétně
upozorňovali již v květnu t.r. vedení
společnosti, s požadavkem na společnou schůzku k této
problematice, ale nebyli jsme hodni ani odpovědi. Přesto tato firma
opětovně zasahuje do specifické činnosti zejména Metra a Tramvají bez jakýchkoliv odborných znalostí zabezpečujících tuto činnost.
- Tak jako ekonomická analýza, chybí navrhovaným
organizačním změnám oblast provozně-technická. Pro takový záměr, jak
navrhuje BNV Consulting je nutné mít analýzu
celkového provozně - technického zabezpečení od nezávislého auditora (např. Vysoká škola dopravní, České
vysoké učení technické atd.) se zaměřením na jejich možné vyčlenění ve
vztahu na zachování současného stavu kvality a bezpečnosti provozování
dopravy jednotlivých jednotek trakcí Metra, Tram a Bus u DP.
- Domníváme se, že vymezené slabé stránky a hrozby v navrhovaném projektu
ohrožují v plném rozsahu stávající službu dopravní obslužnosti
prostřednictvím Metra a Tramvají, a stávají se hazardní formou
experimentování bez garance zachování stávající bezproblémového
provozu klíčové dopravy v Praze. Kde jsou definovány náklady DP při
výběrovém procesu na dodavatele uvedených služeb, přičemž je v
předložených materiálech zdůvodňováno snižování nákladů a zvýšení
efektivity DP? Kde jsou stanovena kriteria pro měření úspěchu či neúspěchu
dodávaných služeb? Navrhovaný výběr dodavatele je zaměřen spíše na
technickou stránku věci a ne na lidský faktor. Je to pouze převedení
finančních prostředků Magistrátu a DP soukromé poradenské firmě.
- Nejsložitější
oblastí navrhovaného projektu je oblast právního ošetření outsourcingovaných činností uzavřených mezi DP a ekonomickými
subjekty ve vazbě na sankce a případné škody vzniklé při mimořádných
událostech a jejich vymáhání. Cestující veřejnost nikdy nebude zajímat
podíl na zhoršení nabízené služby v přepravě cestujících cizí firmou,
která zabezpečuje některou činnost provozu Metra, Tram nebo Bus, ale vždy
ponese hlavní podíl na zhoršení služby nebo bezpečnosti DP.
- Je zarážející, že tak složitý zásah do organizační
struktury zejména jednotky DCM a SVT je navrhována realizace v tak
krátkém časovém horizontu. To je jednoznačný důkaz nekompetentnosti nejen
zpracovatele tzn. poradenské firmy BNV Consulting,
ale zejména zadavatele tj. DP, který vyplývá na základě „politického
zadání“. Jak si jinak můžeme vysvětlit prezentaci předkládaných projektů,
které zdůrazňují pouze zpracovaný záměr z personální oblasti bez jakékoliv
vazby na technicko-odborné a ekonomické oponentury nezávislých subjektů
včetně sociálních partnerů tj. odborových organizací působících u DP.
- Činností BNV Consulting
dochází k zastrašování zaměstnanců s jinými názory, což vede ve
svém důsledku ke snižování kvality odvedené práce, snížení kvality a bezpečnosti MHD a dlouhodobě ke ztrátě
konkurenceschopnosti DP.
Závěr
- Níže uvedené odborové organizace zásadně odmítají
navrhovanou formu outsourcingu.
·
Na základě uvedených skutečností požadujeme okamžité
zastavení prací na projektech týkajících se outsourcingovaných
jednotek a zároveň co nejširší dialog na všech úrovních vedení DP,a.s. i
hlavního města Prahy, jako vlastníka DP,a.s.
·
Požadujeme okamžité ukončení činnosti poradenské firmy
BNV Consulting v DP hl.m. Prahy.
Praha
28.8.2008
……………………….………
ZO OSD Motol
Jiří Zabloudil, předseda v.r.
……………………………….
PV OSZO DP-A ZOOS
DP Metro - strojvedoucí
Jiří Čada, předseda v.r. David
Philipp, předseda v.r.
………………………………. …………………………….…
ZOOS DP-ED NOSDDPP
Krištof Veselka, předseda v.r. Oldřich Schneider, předseda v.r.
………………………….…… ……………………………….
PV OS DOSIA OSPEA
Josef Buriánek, předseda v.r. Vratislav Feigel, předseda v.r.
……………………………..... ……………………………….
OSPD ZO OSD - Odbory DP Praha
Petr Pulec, předseda v.r. Luboš
Olejár, předseda v.r.
………………………………. ……………………………….
ZOOS DP - ředitelství ZOOS
PJA - dispečink
Ing. Arnošt Stecher, předseda v.r. Ing.
Karel Černý, předseda v.r.
…………………………………… ………………………………
UPD OO
DP - Metro
Mgr. Lucie Helmová, předsedkyně v.r. Jiří Obitko,
předseda v.r.
……………………………………