Zásadní argumenty k předkládaným materiálům outsourcingu

v DP hl. m. Prahy.

 

Obecně lze konstatovat, že připravované organizační změny, v tak velkém rozsahu, které byly předloženy vedením společnosti se dotýkají velkého počtu zaměstnanců Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. (dále DP) a z tohoto pohledu nelze opomíjet partnerský vztah vedení společnosti a odborových organizací působících v DP.

 

Proto lze jednoznačně konstatovat : 

  1. Odborové organizace požadovaly po vedení společnosti předložit koncepční záměry, které povedou v budoucnu k vyčlenění některých pracovních činností mimo současnou organizační strukturu u jednotlivých dopravních jednotek v rámci DP včetně ekonomických rozvah, vedoucích k úsporám v ekonomice DP v rozsahu minimálně 10%. Tento požadavek odborových organizací nebyl do dnešního dne splněn!
  2. Nejsme přesvědčeni ani o možnosti odborného vyjádření našich technických zaměstnanců na úrovni nižšího článku řízení na úrovni jejich úseků řízení k připravovaným a navrhovaným organizačním změnám ve formě outsourcingůjednotkách DCM, SVT, SVM. Naše přesvědčení opíráme o získané zkušenosti prováděných změn firmou BNV Consulting při realizaci personálního auditu (strach ze ztráty svého postavení, případné rozvázání pracovního poměru ze strany vedení DP). 
  3. Je zarážející, že navrhované změny v organizačních strukturách jednotek v DP je opětovně navrhováno poradenskou firmou BNV Consulting. Domníváme se, že tato firma již prokázala svoji „odbornost“ při realizaci personálního auditu u DP v nedávné době, (nakonec v dnešních podmínkách a běžných činnostech se ukazují dopady na funkčnost celkové organizačně – řídící činnosti DP – viz IT, oděvní sklad, úklidové práce, jednotka Provoz tramvaje). Na tento stav jsme konkrétně upozorňovali již v květnu t.r. vedení společnosti, s požadavkem na společnou schůzku k této problematice, ale nebyli jsme hodni ani odpovědi. Přesto tato firma opětovně zasahuje do specifické činnosti zejména Metra a Tramvají bez jakýchkoliv odborných znalostí zabezpečujících tuto činnost.
  4. Tak jako ekonomická analýza, chybí navrhovaným organizačním změnám oblast provozně-technická. Pro takový záměr, jak navrhuje BNV Consulting je nutné mít analýzu celkového provozně - technického zabezpečení od nezávislého auditora  (např. Vysoká škola dopravní, České vysoké učení technické atd.) se zaměřením na jejich možné vyčlenění ve vztahu na zachování současného stavu kvality a bezpečnosti provozování dopravy jednotlivých jednotek trakcí Metra, Tram a Bus u DP. 
  5. Domníváme se, že vymezené slabé stránky a hrozby v navrhovaném projektu ohrožují v plném rozsahu stávající službu dopravní obslužnosti prostřednictvím Metra a Tramvají, a stávají se hazardní formou experimentování bez garance zachování stávající bezproblémového provozu klíčové dopravy v Praze. Kde jsou definovány náklady DP při výběrovém procesu na dodavatele uvedených služeb, přičemž je v předložených materiálech zdůvodňováno snižování nákladů a zvýšení efektivity DP? Kde jsou stanovena kriteria pro měření úspěchu či neúspěchu dodávaných služeb? Navrhovaný výběr dodavatele je zaměřen spíše na technickou stránku věci a ne na lidský faktor. Je to pouze převedení finančních prostředků Magistrátu a DP soukromé poradenské firmě.
  6. Nejsložitější oblastí navrhovaného projektu je oblast právního ošetření outsourcingovaných činností  uzavřených mezi DP a ekonomickými subjekty ve vazbě na sankce a případné škody vzniklé při mimořádných událostech a jejich vymáhání. Cestující veřejnost nikdy nebude zajímat podíl na zhoršení nabízené služby v přepravě cestujících cizí firmou, která zabezpečuje některou činnost provozu Metra, Tram nebo Bus, ale vždy ponese hlavní podíl na zhoršení služby nebo bezpečnosti DP.
  7. Je zarážející, že tak složitý zásah do organizační struktury zejména jednotky DCM a SVT je navrhována realizace v tak krátkém časovém horizontu. To je jednoznačný důkaz nekompetentnosti nejen zpracovatele tzn. poradenské firmy BNV Consulting, ale zejména zadavatele tj. DP, který vyplývá na základě „politického zadání“. Jak si jinak můžeme vysvětlit prezentaci předkládaných projektů, které zdůrazňují pouze zpracovaný záměr z personální oblasti bez jakékoliv vazby na technicko-odborné a ekonomické oponentury nezávislých subjektů včetně sociálních partnerů tj. odborových organizací působících u DP.
  8. Činností BNV Consulting dochází k zastrašování zaměstnanců s jinými názory, což vede ve svém důsledku ke snižování kvality odvedené práce, snížení kvality a bezpečnosti MHD a dlouhodobě ke ztrátě konkurenceschopnosti DP.

Závěr

·        Na základě uvedených skutečností požadujeme okamžité zastavení prací na projektech týkajících se outsourcingovaných jednotek a zároveň co nejširší dialog na všech úrovních vedení DP,a.s. i hlavního města Prahy, jako vlastníka DP,a.s.

·        Požadujeme okamžité ukončení činnosti poradenské firmy BNV Consulting v DP hl.m. Prahy. 

 

 

Praha 28.8.2008

……………………….………                                            

ZO OSD Motol

Jiří Zabloudil, předseda v.r.

 

……………………………….

PV OSZO DP-A                                                                   ZOOS DP Metro - strojvedoucí

Jiří Čada, předseda v.r.                                                           David Philipp, předseda v.r.

 

……………………………….                                             …………………………….…

ZOOS DP-ED                                                                       NOSDDPP

Krištof Veselka, předseda v.r.                                     Oldřich Schneider, předseda v.r.

 

………………………….……                                             ……………………………….

PV OS DOSIA                                                                      OSPEA

Josef Buriánek, předseda v.r.                                                  Vratislav Feigel, předseda v.r.

 

…………………………….....                                             ……………………………….

OSPD                                                                                    ZO OSD - Odbory DP Praha

Petr Pulec, předseda v.r.                                                         Luboš Olejár, předseda v.r.                                                                          

……………………………….                                             ……………………………….

ZOOS DP - ředitelství                                                ZOOS PJA - dispečink

Ing. Arnošt Stecher, předseda v.r.                                           Ing. Karel Černý, předseda v.r.

 

……………………………………                                      ………………………………

UPD                                                                     OO DP - Metro

Mgr. Lucie Helmová, předsedkyně v.r.                                   Jiří Obitko, předseda v.r.

 

……………………………………