Proběhl
Sněm předsedů,
Dne 26.3.2015
se konal Sněm předsedů organizací sdružených v Odborovém svazu dopravy.
Úvodem předseda svazu zhodnotil uplynulé
období a vyzdvihl současné problémy v některých firmách (Pošta, letiště,
vodní doprava, kamionová doprava, aj.) kde máme členskou základnu.
Dále vystoupili hosté z ministerstva
dopravy, ze Svazu zaměstnavatelů v dopravě, z Aeroholdingu
a předseda ČMKOS, kteří reagovali na projev a kritice podrobili měnící se
legislativu, která je nepřehledná a ztěžuje podmínky k vytváření činnosti
a to jak z pohledu zaměstnavatelů, tak zaměstnanců. Vyjádřili přání
spolupráce při řešení ožehavých témat, jako například čekání mezi spoji. Problémem
je i různé členění různých druhů dopravy, typy pracovních režimů a výkladové
nejasnosti.
Problém v ČSA. Nízkonákladové
společnosti vytlačují z trhu tradiční dopravce. Tradiční zaměstnance
nahrazují agenturním zaměstnáváním. Nabízejí nižší komfort, ale cena letenky na
trhu rozhoduje. Očekává se, že tradiční společnosti postupně zmizí, pokud tyto
nebudou podporovány státem. Koncept národního dopravce v menších státech
nefunguje. Proto dochází k majetkovému propojení států EU a
mimoevropských. Zisk všech společností stoupl z 20 na 25 miliard dolarů,
zisk však generují jen někteří. Letiště Praha odbavilo loni 11milionů
cestujících. Nárůst se dále očekává. Značka ČSA ale může brzy zmizet. Za
posledních 8let se majetek ČSA snížil z 16 na 1 miliardu. Prodejem majetku
se financovali ztrátové roky. ČSA je nyní ohrožena a spěje ke konkurzu. Jakákoliv
nepředvídatelná událost(například enormní nárůst
paliva) ji zlikviduje. Pokus privatizovat ČSA se nedaří. Korejci, kteří vlastní
44% akcií nechtějí do ČSA nic investovat a pouze sbírají zisky. Společnost je
tak mírně ztrátová. Stát, podle pravidel Unie, nesmí dotovat soukromou
společnost a Korejci peníze dát nechtějí. Snižování nákladů, včetně snížení
mezd, vedlo k zmírnění ztrátovosti a pohybuje se v rozsahu 95%, tedy
stále 5% ve ztrátě ročně. V diskuzi,
zda byl někdo zažalován za špatnou smlouvu s Korejci, byla odpověď z Ministerstva,
že nikoli. Dohoda nelze žalovat. Proběhla diskuze na téma krachu ČSA.
Pan Hanák, předseda svazu
podnikatelů v dopravě, se obul do problému školské výchovy a potřebě změn
školské politiky. Stát nevytváří novou generaci manuálních zaměstnanců a o
vysokoškoláky již není na trhu zájem, zvláště když neumějí pořádně cizí jazyk.
Pochválil si fungování Tripartity, která je údajně nejlepší za posledních
dvacet let. Problém je s \Ministerstvem dopravy, které neustále mění ministry a
za pět let vystřídalo deset ministrů. MD letos vydá 94,4 miliardy investic, ale
neotevře ani km nových dálnic. Špatné
zákony brání rozvoji infrastruktury. Kritiku sklidil i hejtman Hašek, pro
kterého je modlou cena a to i na úkor kvality. Minimální mzda pro tranzitní dopravu,
kterou zavádí Německo nebude
ojedinělá a již se na stejný krok chystá Francie.
Minimální mzda. Máme
nejnižší minimální mzdu široko daleko. I Slovensko má větší. Proč si tedy stěžujeme
na Němce, že nás tím chrání? Ptal se předseda ČMKOS Středula.
Naše mzdy jsou nedůstojné a je logické, že Němci si chrání vlastní trh, proti
podbízení se za mizivé mzdy. Podle ČMKOS se min.mzda má vztahovat na všechny, tedy i na OSVČ.
Uvedl příklad z KOVO, kde je minimální mzda pro strojírenství součástí VKS
( Vyšší kolektivní smlouvy ) a kde je nad současnou hranici min.mzdy danou státem. Podniky to respektují a nikdo
nekřičí, že by kvůli tomu krachoval. Nošovice. Management vykořisťuje
zaměstnance. Kultura Korejců je prostě jiná. Stejné jak s letištěm.
Zajímají je jen zisky. Došlo k uměle držené ceně potravin, díky snížení
kvality. Uvedl příklad u Rumu, kde z původního obsahu 40% alkoholu klesl
obsah ve stejné láhvy na 38%, při zachování ceny. Taktéž
různé tyčinky obsahují více náhražek při stejné ceně co dříve s kvalitními
surovinami. Inflace kolem nuly je tak uměle udržovaná. Předseda ČMKOS
zdůraznil, že tam kde působí odbory je průměrný plat o 5tisíc vyšší, než tam,
kde odbory nemají. Zaměstnanci by si to měli uvědomit. Problém Amazon. Amazon
zaměstnává 90% agenturních zaměstnanců. Nijak nepomáhá rozvoji zaměstnanosti.
Pro odbory není přínosný. Problém v kultuře. Vysokoškolsky vzdělají zaměstnaci ( například v Muzeích )
berou 14tisíc hrubého… to je ostuda. Proběhla diskuze nad zástupci
zaměstnanců v Dozorčích radách. Problém s důchody. Problém vůči
sociálním dávkám je, že vzniká výpočtem z nízké mzdy. Regionální rady.
Skončil projekt financování RR z fondů EU. Regionální rady se tak vrátili
ke stavu z roku 2006. Na jejich činnost ročně ČMKOS vynakládá z rozpočtu
300.000,-Kč, víc není reálné.
Judr Klementová
následně přednesla zprávu o plnění rozpočtu v roce 2014. Po diskuzi bylo
plnění schváleno. Návrh rozpočtu na rok 2015 přednesl předseda OSD p.Pomajbik. Po diskuzi byl i tento rozpočet schválen.
V diskuzi nad ožehavými
otázkami, byl diskutován problém vysoutěžování
zakázek (nejen v dopravě) za cenu, která se podbízí výší díky nízkým mzdám
řidičů. Toto je pro nás nepřijatelné.
Ve vylosování výherců o finanční
poukázky naše ZO OSD Motol opět uspěla a jednu z cen, poukázku na tisíc Kč
získal náš člen, pan Tomáš Kudrna ze sekce Vrchní vedení. Blahopřejeme.
Následně Sněm schválil
Usnesení, ve kterém shrnul a rekapituloval provedené hlasování a výsledky
losování.
Z vlastních
poznámek zpracoval JZ