Vážené kolegyně, vážení kolegové, řidičky a řidiči
tramvají a autobusů DP Praha, a.s.
Upozorňuji Vás tímto na níže uvedená ustanovení Zákoníku práce a na něj
návazného citovaného nařízení vlády, podle nichž se do pracovní doby započítává
i tzv. režijní jízda.
Praxe v DPP je ovšem v naprostém rozporu s níže uvedenými
zákonnými ustanoveními. Minimálně v rámci jednotky Provoz tramvaje a
rovněž tak dle mých informací i jednotky Provoz autobusy není v
pracovních výkazech řidičů při dělených směnách upraveno vykazování doby
režijní jízdy a tato vykazována v rámci řádné pracovní doby, čímž jsou
tito zaměstnanci vlastně zaměstnavatelem kráceni o část své mzdy, která jim po
právu náleží!!!
Zákoník práce
(1) Vláda stanoví
nařízením odchylky úpravy pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě,
jimiž jsou
a) členové osádky nákladního
automobilu nebo autobusu24),
b) zaměstnanci údržby pozemních komunikací25),
c) zaměstnanci drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce26),
d) zaměstnanci městské hromadné dopravy27),
e) členové posádky letadla a zaměstnanci zajišťující
provozování letiště28),
f) členové posádky plavidla29),
g) zaměstnanci obsluhující plavidlo v přístavu29),
přitom blíže vymezí okruh zaměstnanců
uvedených v písmenu a) až g) a upraví postup a další povinnosti zaměstnavatele a zaměstnanců při úpravě pracovní doby
a doby odpočinku.
(2) Vláda může stanovit nařízením odchylky úpravy
pracovní doby a doby odpočinku členů jednotky hasičského záchranného sboru
podniku31), který je složen ze zaměstnanců zaměstnavatele, kteří vykonávají
činnost v této jednotce jako své zaměstnání, jejichž pracovní povinnosti
zahrnují přímé plnění úkolů této jednotky; to však neplatí, pokud jde o délku
stanovené týdenní pracovní doby. Délka směny v případě odchylek podle věty
první při nerovnoměrném rozvržení pracovní doby nesmí přesáhnout 16 hodin.
Nařízení vlády č. 589/2006,
kterým se stanovuje odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců
v dopravě
§ 3 Základní pojmy
V tomto nařízení se rozumí
e)
režijní jízdou doba potřebná pro přemístění zaměstnance ze sjednaného místa výkonu práce do jiného místa výkonu práce před jeho začátkem nebo doba potřebná pro přemístění z místa výkonu práce do jiného místa výkonu práce v jeho průběhu nebo doba potřebná k přemístění z místa výkonu práce do sjednaného místa výkonu práce po skončení pracovního výkonu,
HLAVA IV
ZAMĚSTNANEC MĚSTSKÉ HROMADNÉ DOPRAVY
Díl 1
Pracovní doba
§ 16
(1) Délka stanovené týdenní pracovní
doby zaměstnance městské hromadné dopravy, který pracuje v nepřetržitém pracovním režimu, může činit nejvýše 40 hodin týdně.
(2) Délka směny zaměstnance městské hromadné dopravy včetně případné režijní jízdy může činit nejvýše 13 hodin. Délka směny zaměstnance pracujícího v noční době může činit nejvýše 10 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.
(3) Režijní jízda zaměstnance městské hromadné dopravy se započítává do pracovní doby.
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem podniknu veškeré kroky k okamžité nápravě tohoto stavu. Zároveň Vám všem, kteří se cítíte protiprávní praxí zaměstnavatele poškozeni, doporučuji např. formou žaloby vymáhat na zaměstnavateli dlužnou částku. Mám právně ověřenou informaci, že je to možné uplatňovat nejméně dva roky zpětně.
Váš Marek TOŠIL
1. místopředseda ZO OSD Motol