Vážené kolegyně, vážení kolegové, řidičky a řidiči tramvají a autobusů DP Praha, a.s.                                                                                              

 

Upozorňuji Vás tímto na níže uvedená ustanovení Zákoníku práce a na něj návazného citovaného nařízení vlády, podle nichž se do pracovní doby započítává i tzv. režijní jízda.
Praxe v DPP je ovšem v naprostém rozporu s níže uvedenými zákonnými ustanoveními. Minimálně v rámci jednotky Provoz tramvaje a rovněž tak dle mých informací i jednotky Provoz autobusy není v  pracovních výkazech řidičů při dělených směnách upraveno vykazování doby režijní jízdy a tato vykazována v rámci řádné pracovní doby, čímž jsou tito zaměstnanci vlastně zaměstnavatelem kráceni o část své mzdy, která jim po právu náleží!!!

 

Zákoník práce

Hlava IX: Zmocňovací ustanovení

§ 100

(1) Vláda stanoví nařízením odchylky úpravy pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě, jimiž jsou

a) členové osádky nákladního automobilu nebo autobusu24),
b) zaměstnanci údržby pozemních komunikací
25),
c) zaměstnanci drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce
26),
d) zaměstnanci městské hromadné dopravy27),
e) členové posádky letadla a zaměstnanci zajišťující provozování letiště28),
f) členové posádky plavidla
29),
g) zaměstnanci obsluhující plavidlo v přístavu
29),

přitom blíže vymezí okruh zaměstnanců uvedených v písmenu a) až g) a upraví postup a další povinnosti zaměstnavatele a zaměstnanců při úpravě pracovní doby a doby odpočinku.
(2) Vláda může stanovit nařízením odchylky úpravy pracovní doby a doby odpočinku členů jednotky hasičského záchranného sboru podniku
31), který je složen ze  zaměstnanců zaměstnavatele, kteří vykonávají činnost v této jednotce jako své zaměstnání, jejichž pracovní povinnosti zahrnují přímé plnění úkolů této jednotky; to však neplatí, pokud jde o délku stanovené týdenní pracovní doby. Délka směny v případě odchylek podle věty první při nerovnoměrném rozvržení pracovní doby nesmí přesáhnout 16 hodin.

 

 

Nařízení vlády č. 589/2006, kterým se stanovuje odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě

 

§ 3 Základní pojmy

 

V tomto nařízení se rozumí

 

e)

režijní jízdou doba potřebná pro přemístění zaměstnance ze sjednaného místa výkonu práce do jiného místa výkonu práce před jeho začátkem nebo doba potřebná pro přemístění z místa výkonu práce do jiného místa výkonu práce v jeho průběhu nebo doba potřebná k přemístění z místa výkonu práce do sjednaného místa výkonu práce po skončení pracovního výkonu,

 

HLAVA IV

ZAMĚSTNANEC MĚSTSKÉ HROMADNÉ DOPRAVY

Díl 1

Pracovní doba

§ 16

(1) Délka stanovené týdenní pracovní doby zaměstnance městské hromadné dopravy, který pracuje v nepřetržitém pracovním režimu, může činit nejvýše 40 hodin týdně.

(2) Délka směny zaměstnance městské hromadné dopravy včetně případné režijní jízdy může činit nejvýše 13 hodin. Délka směny zaměstnance pracujícího v noční době může činit nejvýše 10 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.

(3) Režijní jízda zaměstnance městské hromadné dopravy se započítává do pracovní doby.

 

Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem podniknu veškeré kroky k okamžité nápravě tohoto stavu. Zároveň Vám všem, kteří se cítíte protiprávní praxí zaměstnavatele poškozeni, doporučuji např. formou žaloby vymáhat na zaměstnavateli dlužnou částku. Mám právně ověřenou informaci, že je to možné uplatňovat nejméně dva roky zpětně.

                                                                                                     Váš Marek TOŠIL

1.      místopředseda ZO OSD Motol