Vážené dámy, vážení pánové, slečny, odboráři ZO OSD Motol, svazoví hosté i pozvaní hosté mimo naší organizaci z vedení vozovny či podniku.

 

Vítám Vás zde na naší konferenci. Je to již popáté, co se společně setkáváme, pokud k této čtvrté konferenci připočteme zakládající schůzi. Proto ty pětky zde na pověšených baloncích.

 

Jako již tradičně, budeme zde dnes osnovat plány pro náš další vývoj, jako tradičně budeme částečně upravovat naše vnitřní normy i volit v doplňkové volbě do Výboru základní organizace, protože doba je zlá, nic není jednoduché a ani naše práce není neměnnou veličinou. Funkcionáři jsou lidé stejně zdravotně i lidsky postižitelní jako každý jiný člověk a zátěž odborové práce k pohodě nepřispívá. Pětiletý mandát je tak ryze formální záležitostí a doplňková volba se již stává koloritem konferencí.

Nejen nárůst či doplnění funkcionářů je důležitým aktem, je zde také důležitý jejich aktivní přístup, vývoj organizace a reakce na stávající podmínky zvenčí i na možnosti a vize, jež naší organizaci přispějí k jejímu rozmachu k prosperitě nejen finanční ale, a o to jde v dnešní době, k prosperitě mocenské a k vlivu na dění v dopravním podniku.

Všemi návrhy Vás provedu, vše vysvětlím, jak postoupíme k těmto bodům v programu.

Program je díky spolupráci s HH-copytisk  skvěle zpracován a vše důležité má nyní každý po ruce. Je to oproti loňsku další zlepšení. Rád bych zde také poukázal na splnění svého slibu, kdy jsem vám slíbil zajistit propříště mikrofon, tak aby bylo zřetelně vše slyšet. Pokud vás cokoli jakkoli rozčílí, neváhejte použít i přiložené píšťalky. I to patří k demokracii, ke které se samozřejmě hlásíme.

 

Součástí projevu předsedy bývá stručné zhodnocení minulého období, od poslední konference.

 

Rok 2007 a začátek 2008 se vyznačovaly navázáním spolupráce se silnými partnery v rámci celé republiky. Byli jsme i na konzultacích v mladoboleslavské Škodovce, dvakrát v centrále železničářů, o Odborovém svazu dopravy se ani zmiňovat nebudu, tam jsme téměř pořád, navázali jsme spolupráci s poslaneckým klubem a rýsuje se vzájemně výhodná spolupráce s Odborovým svazem  Čech a Moravy.

V současné době pro nás zpracovávají právní rozbor postupu zaměstnavatele ve věci rozdíleného přístupu k odborovým organizacím po našem nepodepsání KS.

Vypadá to také, nabídku už máme, že budeme moci využívat prezentaci v zahraničním tisku, což je skvělé pro představení našich cílů pro přezhraniční spolupráci.

 

Čeká nás řada sporů a hádek. Zaměstnavatel dal totiž najevo, že za nepodepsání nás bude sankcionovat ve formě jiného plnění, než které bude poskytovat organizacím co podepsaly. Samozřejmě, že budeme reagovat, půjdeme do právního sporu, neboť k dohodě zde asi nedojde.

 

Bylo–li to nutné, pak říkám, že rozhodně ano.

Ani ve snu by nás nenapadlo zapomenout na sliby, jež jsme vám dali zde loni na konferenci a letos na mítincích  a především na demonstraci před budovou ředitelství ve Vysočanech. Neobrátili jsme se vůči našim kolegům zády, abychom podpisem získali nějaké pofiderní výhody a prebendy, zvláště pak pro představitele odborové organizace.

 Ne, my tu budeme vždy a za každých podmínek pro všechny naše členy, pro celé spektrum naší členské základny. Neobětujeme žádného člena z žádné profese a odborovou solidaritu ctíme jaké nejvyšší morální kredit.

Naprosto odmítáme argumentaci, že pro většinu naší členské základny- pro řidiče- je KS výhodná, tak proč nepodepsat. Ne, i kdyby byla mizerná jen pro jediného našeho člena, i tak bychom ho neobětovali.

O tom, jak moc je kvalitní či nekvalitní, se brzy na páskách a v pracovních podmínkách přesvědčí tisíce zaměstnanců. Věřím, že budou adekvátně reagovat a po procitnutí ze šoku dají dále důvěru jen těm, co toto zvěrstvo nepodepsali.

 

Odborová práce totiž není o výhodnosti pro většinu, ale o solidaritě a zajištění životní úrovně pro všechny navzájem.

My všichni jsme stejní zaměstnanci, my všichni jsme stejní odboráři. V naší organizaci nejsou ti první a ti druzí. Ti, kteří budou mlaskat a Ti, kterým bude kručet hlady v břiše.   Jsme jedna parta.  Nemůžeme nechat kolegu ve štychu. My ne !

 

Vaše názory v tajném prostoru na naší webové stránce dávají jednoznačně těmto slovům zapravdu. Naši členové nejsou asociální sobci, chápou, že i ostatní musí mít z čeho žít, že i oni mají těžký život v dnešní nejisté době. Oni za zdražování nemohou, proč ho mají zaplatit ztrátou své životní úrovně ?

 

Respektujeme, že vedení získalo většinu organizací pro podpis a KS platí. Ctíme zákony. Respektujeme názor většiny, což ale neznamená, že se s ním ztotožňujeme.

Tytéž zákony nechť ale ctí i zaměstnavatel a to vůči všem organizacím. Ne jen pro ty, co mu loajálně leští kliky.

 

Rok 2007 se vyznačoval naší aktivitou a zaujetím pro společnou práci v rámci Odborové rady. Za sebe říkám, že jsem této práci podřídil veškerý svůj čas.

Přestože ne vždy a ne ve všem máme shodný názor se všemi partnery z odborové rady, přesto jsme poměrně slušně dokázali navzájem spolupracovat a zapojit se do společných projektů a do zásadních činností ve prospěch některé z organizací OR či nás všech.

 

Jako hrubou chybu pro budoucnost vidím odstoupení Ospea z Odborové rady.  Nemohu se zbavit dojmu, že za tím vším je místo poradce ředitele pro jejího bývalého předsedu pana Duba.

Takový to byl odborář a hle, najednou našeptává generálnímu, jak na ně a dosaďte si sami na koho.

 Jako plácnutím do vody bylo vyjádření Ospea, že i nadále bude úzce spolupracovat s OR a postupovat ve shodě v Kolektivním vyjednávání.

Byla to bezuzdná lež. A naivní členové Ospea se na to chytli. A tak až nyní začínají ve větším počtu přecházet pod naší organizaci.

Pokud byly odborové organizace se loni schopné vůbec na něčem dohodnout, pak  na nárůstu +10,5% všem zaměstnancům.  A byla to právě Ospea, kdo na poslední návrh diferenciace 0- 9,5% podle profesí, vehementně kývnul, k překvapení všech. Jako první z organizací porušila Ospea vzájemné dohody mezi odbory. Po ní se přidali organizace z Dosia. A nakonec,  k mému zklamání i kolegové od Autobusů Jirky Čady.

Sami jistě víte, že jsem všechny organizace k dohodě nad jednotným návrhem oborů pro KS vyzíval, lze snadno doložit i ze zápisů z jednání. Bohužel marně.

 

Ztrátou většiny potřebné k prosazení našich společných požadavků muselo dojít i ke ztrátě vlivu v rámci dopravního podniku.

Jako poslední obří akcí se tak může na delší čas stát vybojování režijních jízdenek, které nám Topolánkova novela chtěla sebrat. Bez Odborové rady bychom je už neměli !

 

Jistě si říkáte, proč všechny odborové organizace netáhnou za jeden provaz, proč je zde tolik odborových organizací a svazů. Máte pravdu, taky se divím, že všem nestačí ta naše… to byl samozřejmě žert a tedˇ  vážně,

 

různé organizace hájí samozřejmě různé zájmy.  Část hájí jen své profesní – hlavně organizace strojvedoucích v Metru, část jako Ospea se tváří, že hájí zájmy řidičů, ovšem na odborném jednání u vedoucího JPT většinou jejich zástupce chybí, takže ani to tvrdit nemohu, ale tváří se tak. Dále část  organizací hájí dle mého vnímání jen zájmy svých statutárních zástupců a pouze malý segment organizací hájí zájmy zaměstnanců všech profesí ve všech koutech dopravního podniku.

 

Jsem hrdý na to, že naše organizace patří mezi ně.

Jsem spokojený s tím, že i daleko větší organizace kolegy Obitka z Metra patří také mezi ty solidární, slušné, rozumné. Že i oni, přestože to může mít milionové důsledky ze ztráty dané nepodepsání KS, nerezignovali na solidární přístup vůči všem členům a také nepodepsali. 

Jsem rád, že navzájem nacházíme styčné body, že předsedové i Výbory dokáží spolupracovat a navzájem si vyhovět.

Nelze-li nalézt cestu sbližování ve více organizacích na bázi celé Odborové rady či dalších organizací ze svazu  DOSIA, pak minimálně na úrovni naší ZO OSD Motol a OO DP-Metro je to krok víceméně formální a především reálný. Již dlouho pracujeme a konáme v souladu. Naše cíle jsou prakticky totožné.

 

Dovoluji si Vám proto v materiálech představit projekt pro nastavení dalšího sbližování našich organizací. Je-li možné dělat společně věci, které jinak děláme každý zvlášť a stejně, pak nač váhat, dělejme je společně. Ušetříme čas, lidi, prostředky materiální i finanční. Je-li možné pracovat s členskou základnou a reagovat na její problémy společně v jednotném vrstvení a ve výkonné struktuře, pak tak fungujme.

Je to z mého pohledu jediná možnost, jak dále účinně fungovat, jak posílit svou moc, jak dále uspokojit vzrůstající členskou základnu, nyní již ve 25 střediscích po celé DP, 26 počítáme-li i sekci MIMO DP.

Záleží samozřejmě i na partnerech z Odborové rady, či jen partnerovi z velké organizace v Metru, jak se postaví k této možnosti jejich či jeho Závodní výbor či konference. My jsme ( možná tradičně ) první, kdo tak, na můj návrh, učiní.

 

 Je možné, že tento projekt nezíská podporu u Vás, je možné, že nezíská podporu jinde. Pokud však ano, vidím jej jako smysluplný, jako jedině možný k docílení stavu, aby příští kolektivní vyjednávání vedl náš subjekt jako největší, pod společnou hlavičkou a byl neopomenutelným hráčem na poli  dopravního podniku.

Chceme  být největší organizací v dopravním podniku. Nesmíme si klást menší cíle.

Chceme být pevnou základnou spokojených členů z každého koutu a všech profesí.

 

Naše organizace potřebuje myslet i na budoucnost, na ty, co nás nahradí na místech výkonných funkcionářů. Vzpomínám, když jsem se před dlouhými lety jako z nouze ctnost octl v pozici předsedy tehdy Dílenského výboru, jak jsem tápal a hledal pracně jakékoli informace, co vlastně předseda dělá, co může a kam se má s čím obrátit.

Měli bychom mladým tuto práci usnadnit a zvolna je zaučit. Jsem proto rád, že mladí nejen vstupují do naší organizace, máme již 8 členů- studentů, ale že dokonce mají ambici vstoupit do odborové politiky, pracovat pro svou skupinu a později pro všechny členy. Nová kandidátka na funkcionáře má ambice dále pracovat s mladými a získávat je pro naši organizaci. A výbor může potvrdit, že při přijímání nových členů jsem vždy právě tuto alternativu náboru vyzdvihoval. Je to z mého pohledu nejlepší vychovávat si členy od mladých let, než složitě přesvědčovat zatvrzelý názor nově příchozích, i když ani toto samozřejmě nepodceňuji.

 

Přijímaní členů je boj s větrnými mlýny. Je to díky obrovské fluktuaci v dopravním podniku. Je to díky absenci motivační věrnostní politiky. Bohužel.

Přijmeme-li každý měsíc tu tři tu pět nových členů, pak stejný měsíc odchází z podniku tu dva, tu tři zaměstnanci-  naši členové. Členská základna nám tak jen zvolna roste. I když za tři roky jsme zdvojnásobili svůj počet a překročili již magické číslo 200.

 

Nijak Vás samozřejmě nechci ovlivnit, je to vaše vůle, jak a pro koho budete hlasovat.

Jen jsem chtěl vysvětlit pro někoho možná nepochopitelnou mladost kandidáta.

 

Dalším kandidátem je kolega Tošil, který, jak jej vnímám, je zdatný po stránce odborné i schopný organizačně. Jeho zásluhou se z Vokovic po Motolu stalo   druhé početně nejvyšší středisko našich členů. Dám mu samozřejmě také slovo a před volbou se ho můžete dotázat na cokoli co Vám pomůže rozhodnout se.

 

Posledním, podmíněně kandidujícím, je Věra Suchá, která nyní pracuje v revizní komisi, a důvod změny i jak jí aplikovat vám sdělí taktéž sama.

Projde-li a schválíte-li to, pak budeme muset doplnit revizní komisi.

 

V programovém sešitku najdete nejen řadu pozměňovacích návrhů k našim normám, je zde i návrh na rozpočet organizace – s darem i bez daru, to jak dopadne soud, a je zde i desatero Proč jsme nepodepsali KS. Je-li z toho něco lež, pak hodˇte po mně kamenem !

V rámci diskuzí představíme a zdůvodníme jednotlivé položky rozpočtu i naší další činnosti, očekávám, že i pozvaní hosté řeknou něco slov a že i vy, naši členové, se zapojíte do diskuzí.

V závěru bychom se mohli věnovat vytyčení priorit naší organizace pro jednání na všech úrovních a případnému doplnění programu, tak jak sami zvolíte a určíte.

 

Ve chvílích relativního poklidu Vám dnes zahraje i hudba.

Dle libosti využijte též občerstvení.

Prosíme pouze o nekouření zde v tomto sále. Kuřáci musí popustit své vášně venku.

 

Dámy a pánové, kolegové, vážení hosté,

Děkuji Vám za pozornost a přeji vám ,at se Vám zde dnes líbí, at společně zvolíme směr a cíle, které jsou správné a které dále naší organizaci pomohou v jejím rozvoji.