Vážené
dámy, vážení pánové, slečny, odboráři ZO OSD Motol, svazoví hosté i pozvaní
hosté mimo naší organizaci z vedení vozovny či podniku.
Vítám
Vás zde na naší konferenci. Je to již popáté, co se společně setkáváme, pokud
k této čtvrté konferenci připočteme zakládající schůzi. Proto ty pětky zde
na pověšených baloncích.
Jako
již tradičně, budeme zde dnes osnovat plány pro náš další vývoj, jako tradičně
budeme částečně upravovat naše vnitřní normy i volit v doplňkové volbě do
Výboru základní organizace, protože doba je zlá, nic není jednoduché a ani naše
práce není neměnnou veličinou. Funkcionáři jsou lidé stejně zdravotně i lidsky
postižitelní jako každý jiný člověk a zátěž odborové práce k pohodě
nepřispívá. Pětiletý mandát je tak ryze formální záležitostí a doplňková volba
se již stává koloritem konferencí.
Nejen
nárůst či doplnění funkcionářů je důležitým aktem, je zde také důležitý jejich
aktivní přístup, vývoj organizace a reakce na stávající podmínky zvenčí i na
možnosti a vize, jež naší organizaci přispějí k jejímu rozmachu
k prosperitě nejen finanční ale, a o to jde v dnešní době,
k prosperitě mocenské a k vlivu na dění v dopravním podniku.
Všemi
návrhy Vás provedu, vše vysvětlím, jak postoupíme k těmto bodům
v programu.
Program
je díky spolupráci s HH-copytisk skvěle zpracován a vše důležité má nyní každý
po ruce. Je to oproti loňsku další zlepšení. Rád bych zde také poukázal na
splnění svého slibu, kdy jsem vám slíbil zajistit propříště mikrofon, tak aby
bylo zřetelně vše slyšet. Pokud vás cokoli jakkoli rozčílí, neváhejte použít i
přiložené píšťalky. I to patří k demokracii, ke které se samozřejmě
hlásíme.
Součástí
projevu předsedy bývá stručné zhodnocení minulého období, od poslední konference.
Rok
2007 a začátek 2008 se vyznačovaly navázáním spolupráce se silnými partnery
v rámci celé republiky. Byli jsme i na konzultacích v mladoboleslavské
Škodovce, dvakrát v centrále železničářů, o Odborovém svazu dopravy se ani
zmiňovat nebudu, tam jsme téměř pořád, navázali jsme spolupráci
s poslaneckým klubem a rýsuje se vzájemně výhodná spolupráce s Odborovým
svazem Čech a Moravy.
V současné
době pro nás zpracovávají právní rozbor postupu zaměstnavatele ve věci
rozdíleného přístupu k odborovým organizacím po našem nepodepsání KS.
Vypadá
to také, nabídku už máme, že budeme moci využívat prezentaci v zahraničním
tisku, což je skvělé pro představení našich cílů pro přezhraniční
spolupráci.
Čeká
nás řada sporů a hádek. Zaměstnavatel dal totiž najevo, že za nepodepsání nás
bude sankcionovat ve formě jiného plnění, než které bude poskytovat organizacím
co podepsaly. Samozřejmě, že budeme reagovat, půjdeme do právního sporu, neboť
k dohodě zde asi nedojde.
Bylo–li
to nutné, pak říkám, že rozhodně ano.
Ani
ve snu by nás nenapadlo zapomenout na sliby, jež jsme vám dali zde loni na konferenci
a letos na mítincích a především na
demonstraci před budovou ředitelství ve Vysočanech. Neobrátili jsme se vůči
našim kolegům zády, abychom podpisem získali nějaké pofiderní
výhody a prebendy, zvláště pak pro představitele odborové organizace.
Ne, my tu budeme vždy a za každých podmínek
pro všechny naše členy, pro celé spektrum naší členské základny. Neobětujeme
žádného člena z žádné profese a odborovou solidaritu ctíme jaké nejvyšší
morální kredit.
Naprosto
odmítáme argumentaci, že pro většinu naší členské základny- pro řidiče- je KS
výhodná, tak proč nepodepsat. Ne, i kdyby byla mizerná jen pro jediného našeho
člena, i tak bychom ho neobětovali.
O
tom, jak moc je kvalitní či nekvalitní, se brzy na páskách a
v pracovních podmínkách přesvědčí tisíce zaměstnanců. Věřím, že budou
adekvátně reagovat a po procitnutí ze šoku dají dále důvěru jen těm, co toto
zvěrstvo nepodepsali.
Odborová
práce totiž není o výhodnosti pro většinu, ale o solidaritě a zajištění životní
úrovně pro všechny navzájem.
My
všichni jsme stejní zaměstnanci, my všichni jsme stejní odboráři. V naší
organizaci nejsou ti první a ti druzí. Ti, kteří budou mlaskat a Ti, kterým
bude kručet hlady v břiše. Jsme
jedna parta. Nemůžeme nechat kolegu ve
štychu. My ne !
Vaše
názory v tajném prostoru na naší webové stránce dávají jednoznačně těmto
slovům zapravdu. Naši členové nejsou asociální sobci, chápou, že i ostatní musí
mít z čeho žít, že i oni mají těžký život v dnešní nejisté době. Oni
za zdražování nemohou, proč ho mají zaplatit ztrátou své životní úrovně ?
Respektujeme,
že vedení získalo většinu organizací pro podpis a KS platí. Ctíme zákony. Respektujeme
názor většiny, což ale neznamená, že se s ním ztotožňujeme.
Tytéž
zákony nechť ale ctí i zaměstnavatel a to vůči všem organizacím. Ne jen pro ty,
co mu loajálně leští kliky.
Rok
2007 se vyznačoval naší aktivitou a zaujetím pro společnou práci v rámci
Odborové rady. Za sebe říkám, že jsem této práci podřídil veškerý svůj čas.
Přestože
ne vždy a ne ve všem máme shodný názor se všemi partnery z odborové rady,
přesto jsme poměrně slušně dokázali navzájem spolupracovat a zapojit se do
společných projektů a do zásadních činností ve prospěch některé
z organizací OR či nás všech.
Jako
hrubou chybu pro budoucnost vidím odstoupení Ospea z Odborové rady. Nemohu se zbavit dojmu, že za tím vším je
místo poradce ředitele pro jejího bývalého předsedu pana Duba.
Takový
to byl odborář a hle, najednou našeptává generálnímu, jak na ně a dosaďte si
sami na koho.
Jako plácnutím do vody bylo vyjádření Ospea,
že i nadále bude úzce spolupracovat s OR a postupovat ve shodě
v Kolektivním vyjednávání.
Byla
to bezuzdná lež. A naivní členové Ospea se na to chytli. A tak až nyní začínají
ve větším počtu přecházet pod naší organizaci.
Pokud
byly odborové organizace se loni schopné vůbec na něčem dohodnout, pak na nárůstu +10,5% všem zaměstnancům. A byla to právě Ospea, kdo na poslední návrh
diferenciace 0- 9,5% podle profesí, vehementně kývnul, k překvapení všech.
Jako první z organizací porušila Ospea vzájemné dohody mezi odbory. Po ní
se přidali organizace z Dosia. A nakonec, k mému zklamání i kolegové od Autobusů Jirky
Čady.
Sami
jistě víte, že jsem všechny organizace k dohodě nad jednotným návrhem
oborů pro KS vyzíval, lze snadno doložit i ze zápisů z jednání. Bohužel
marně.
Ztrátou
většiny potřebné k prosazení našich společných požadavků muselo dojít i ke
ztrátě vlivu v rámci dopravního podniku.
Jako
poslední obří akcí se tak může na delší čas stát vybojování režijních jízdenek,
které nám Topolánkova novela chtěla sebrat. Bez
Odborové rady bychom je už neměli !
Jistě
si říkáte, proč všechny odborové organizace netáhnou za jeden provaz, proč je
zde tolik odborových organizací a svazů. Máte pravdu, taky se divím, že všem
nestačí ta naše… to byl samozřejmě žert a tedˇ vážně,
různé
organizace hájí samozřejmě různé zájmy.
Část hájí jen své profesní – hlavně organizace strojvedoucích v Metru,
část jako Ospea se tváří, že hájí zájmy řidičů, ovšem na odborném jednání u
vedoucího JPT většinou jejich zástupce chybí, takže ani to tvrdit nemohu, ale
tváří se tak. Dále část organizací hájí
dle mého vnímání jen zájmy svých statutárních zástupců a pouze malý segment
organizací hájí zájmy zaměstnanců všech profesí ve všech koutech dopravního
podniku.
Jsem
hrdý na to, že naše organizace patří mezi ně.
Jsem
spokojený s tím, že i daleko větší organizace kolegy Obitka
z Metra patří také mezi ty solidární, slušné, rozumné. Že i oni, přestože
to může mít milionové důsledky ze ztráty dané nepodepsání KS, nerezignovali na
solidární přístup vůči všem členům a také nepodepsali.
Jsem
rád, že navzájem nacházíme styčné body, že předsedové i Výbory dokáží
spolupracovat a navzájem si vyhovět.
Nelze-li
nalézt cestu sbližování ve více organizacích na bázi celé Odborové rady či
dalších organizací ze svazu DOSIA, pak
minimálně na úrovni naší ZO OSD Motol a OO DP-Metro je to krok víceméně
formální a především reálný. Již dlouho pracujeme a konáme v souladu. Naše
cíle jsou prakticky totožné.
Dovoluji
si Vám proto v materiálech představit projekt pro nastavení dalšího
sbližování našich organizací. Je-li možné dělat společně věci, které jinak
děláme každý zvlášť a stejně, pak nač váhat, dělejme je společně. Ušetříme čas,
lidi, prostředky materiální i finanční. Je-li možné pracovat s členskou
základnou a reagovat na její problémy společně v jednotném vrstvení a ve
výkonné struktuře, pak tak fungujme.
Je
to z mého pohledu jediná možnost, jak dále účinně fungovat, jak posílit
svou moc, jak dále uspokojit vzrůstající členskou základnu, nyní již ve 25
střediscích po celé DP, 26 počítáme-li i sekci MIMO DP.
Záleží
samozřejmě i na partnerech z Odborové rady, či jen partnerovi z velké
organizace v Metru, jak se postaví k této možnosti jejich či jeho
Závodní výbor či konference. My jsme ( možná tradičně ) první, kdo tak, na můj
návrh, učiní.
Je možné, že tento projekt nezíská podporu u
Vás, je možné, že nezíská podporu jinde. Pokud však ano, vidím jej jako
smysluplný, jako jedině možný k docílení stavu, aby příští kolektivní
vyjednávání vedl náš subjekt jako největší, pod společnou hlavičkou a byl
neopomenutelným hráčem na poli dopravního
podniku.
Chceme
být největší organizací v dopravním
podniku. Nesmíme si klást menší cíle.
Chceme
být pevnou základnou spokojených členů z každého koutu a všech profesí.
Naše
organizace potřebuje myslet i na budoucnost, na ty, co nás nahradí na místech
výkonných funkcionářů. Vzpomínám, když jsem se před dlouhými lety jako
z nouze ctnost octl v pozici předsedy tehdy Dílenského výboru, jak
jsem tápal a hledal pracně jakékoli informace, co vlastně předseda dělá, co
může a kam se má s čím obrátit.
Měli
bychom mladým tuto práci usnadnit a zvolna je zaučit. Jsem proto rád, že mladí
nejen vstupují do naší organizace, máme již 8 členů- studentů, ale že dokonce
mají ambici vstoupit do odborové politiky, pracovat pro svou skupinu a později
pro všechny členy. Nová kandidátka na funkcionáře má ambice dále pracovat
s mladými a získávat je pro naši organizaci. A výbor může potvrdit, že při
přijímání nových členů jsem vždy právě tuto alternativu náboru vyzdvihoval. Je
to z mého pohledu nejlepší vychovávat si členy od mladých let, než složitě
přesvědčovat zatvrzelý názor nově příchozích, i když ani toto samozřejmě
nepodceňuji.
Přijímaní
členů je boj s větrnými mlýny. Je to díky obrovské fluktuaci
v dopravním podniku. Je to díky absenci motivační věrnostní politiky.
Bohužel.
Přijmeme-li
každý měsíc tu tři tu pět nových členů, pak stejný měsíc odchází z podniku
tu dva, tu tři zaměstnanci- naši
členové. Členská základna nám tak jen zvolna roste. I když za tři roky jsme
zdvojnásobili svůj počet a překročili již magické číslo 200.
Nijak
Vás samozřejmě nechci ovlivnit, je to vaše vůle, jak a pro koho budete
hlasovat.
Jen
jsem chtěl vysvětlit pro někoho možná nepochopitelnou mladost kandidáta.
Dalším
kandidátem je kolega Tošil, který, jak jej vnímám, je
zdatný po stránce odborné i schopný organizačně. Jeho zásluhou se z Vokovic po Motolu stalo
druhé početně nejvyšší středisko našich členů. Dám mu samozřejmě také
slovo a před volbou se ho můžete dotázat na cokoli co Vám pomůže rozhodnout se.
Posledním,
podmíněně kandidujícím, je Věra Suchá, která nyní pracuje v revizní
komisi, a důvod změny i jak jí aplikovat vám sdělí taktéž sama.
Projde-li
a schválíte-li to, pak budeme muset doplnit revizní komisi.
V programovém
sešitku najdete nejen řadu pozměňovacích návrhů k našim normám, je zde i
návrh na rozpočet organizace – s darem i bez daru, to jak dopadne soud, a
je zde i desatero Proč jsme nepodepsali KS. Je-li z toho něco lež, pak hodˇte po mně kamenem !
V rámci
diskuzí představíme a zdůvodníme jednotlivé položky rozpočtu i naší další
činnosti, očekávám, že i pozvaní hosté řeknou něco slov a že i vy, naši členové,
se zapojíte do diskuzí.
V závěru bychom se mohli
věnovat vytyčení priorit naší organizace pro jednání na všech úrovních a
případnému doplnění programu, tak jak sami zvolíte a určíte.
Ve
chvílích relativního poklidu Vám dnes zahraje i hudba.
Dle
libosti využijte též občerstvení.
Prosíme
pouze o nekouření zde v tomto sále. Kuřáci musí popustit své vášně venku.
Dámy
a pánové, kolegové, vážení hosté,
Děkuji Vám za pozornost a přeji vám ,at se Vám zde dnes líbí, at společně zvolíme směr a cíle, které jsou správné a které dále naší organizaci pomohou v jejím rozvoji.