zastupuje odborové organizace:

 

OO DP-Metro

PV - OSZO  DP-A

ZO OSD Motol

Všeobecné odbory Metro

 

 

Kompletní informace o průběhu kolektivního vyjednávání

 

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

pokračujeme v naplňování Vašeho práva být informováni o průběhu  kolektivního vyjednávání.

 

Druhé kolo kolektivního vyjednávání:

 

·        proběhlo dne 13.11.2007.

·        zaměstnavatel ústy PŘ Ing. J. Ďuriš požádal OO o určení jednoho zástupce, který by straně zaměstnavatele tlumočil jejich názory a koordinoval závěry za odborové organizace.

·        p. Feigel (OSPEA) uvedl, že považuje za vhodné, aby si jednotlivé OO měly možnost obhajovat svoje myšlenky a rozhodnutí sami.

·        p. Obitko (OO DP-Metro) se dotázal, z jakého důvodu vznesl zaměstnavatel tento požadavek, jelikož to žádná norma ani zákon OO neukládá. Vnímá tento požadavek zaměstnavatele jako tlak z jeho strany a požádal o přehodnocení požadavku.

·        p. Čada (OS ZO DP-A) chápe požadavek zaměstnavatele, ale vzhledem k tomu, že OO nepředložily jednotné připomínky k návrhu KS, podporuje myšlenku obhajovat své připomínky jednotlivě.

·        k bodu 1 „Záznam z 1. kolektivního vyjednávání“ PŘ Ing. Ďuriš uvedl, že v tuto chvíli nemá zaměstnavatel žádnou blokaci jednat o nárůstu mezd nad úroveň inflace, ale v žádném případě toto nemůže garantovat.

·        p. Schneider uvedl, že pro OO je podstatná informace, že na straně zaměstnavatele není žádná blokace na jaké úrovni o navýšení mezd jednat a kam až se ve vyjednávání dopracovat.

·        p. Obitko uvedl, uvedl, že se obává, aby se kolektivní vyjednávání nedostalo do časové tísně a odborové organizace nebyly  pod tlakem podpisu KS, tak jako v loňském roce a současně zdůraznil, že není jeho cílem zablokovat jednání, ale k mandátu od svých členů prosazovat v jednání nárůst tarifních mezd nad míru inflace. V případě, že zaměstnavatel nepředloží garanci jednat o nárůstu mezd nad inflaci, má mandát požádat členskou základnu a zaměstnance DP o podporu formou oslovení a mítinků a k přípravě zorganizovat demonstraci.

·        PŘ Ing. Ďuriš konstatoval, že není možné předjímat závěry KV, ale je třeba mít na zřeteli ekonomickou situaci DP, od které se bude KV odvíjet. Současně ubezpečil, že v současné době neexistuje ze strany magistrátu žádný limit týkající se nárůstu mezd.

 

Dále jednání pokračovalo jednotlivými body návrhu KS na rok 2008/2009:

5.8               Sociální náklady

Bod 5.8.1

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Plánovaný limit sociálních nákladů k uspokojování dalších potřeb zaměstnanců činí 2,5 % z ročního objemu plánovaných mzdových prostředků. Z tohoto plánovaného limitu poskytne zaměstnavatel finanční dar odborovým organizacím na odborovou organizační činnost. V případě pozitivního vývoje hospodaření, může generální ředitel ve shodě s odborovými organizacemi rozhodnout o navýšení jednotlivých benefitů pro určené skupiny zaměstnanců.“

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

Bod 5.8.2

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„přepočet podle stavu KS 2007 (720,-Kč/člen)“

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

Body 5.8.3 a 5.8.4

Odborové organizace nevznesly k těmto bodům připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Bod 5.8.5

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Příspěvek při pracovních výročích nepřetržité práce v DP se poskytuje ve výši:

při 15 letech zaměstnání

 3 000 Kč

při 20 letech zaměstnání

 4 000 Kč

při 25 letech zaměstnání

 5 000 Kč

při 30 letech zaměstnání

 6 000 Kč

při 35 letech zaměstnání

 7 000 Kč

při 40 letech zaměstnání

 8 000 Kč

při 45 letech zaměstnání

 9 000 Kč

Příspěvek se poskytuje v závislosti na letech zaměstnání dle bodu 5.8.7.

Příspěvek nenáleží pracujícím důchodcům, zaměstnancům vykonávajícím práce na základě dohod o pracovní činnosti nebo o provedení práce a v době, kdy je zaměstnanec v mimoevidenčním stavu.“

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

Bod 5.8.6

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Příspěvek při prvním rozvázání pracovního poměru v souvislosti s přiznáním starobního nebo plného invalidního důchodu se poskytuje takto:

při  10 a více letech zaměstnání

 12 000 Kč 

při  15 a více letech zaměstnání

 16 000 Kč

při  20 a více letech zaměstnání

 20 000 Kč

při  25 a více letech zaměstnání

 25 000 Kč

při  30 a více letech zaměstnání

 30 000 Kč

při  35 a více letech zaměstnání

 35 000 Kč

při  40 a více letech zaměstnání

 40 000 Kč

při  45 a více letech zaměstnání

 50 000 Kč

Příspěvek se poskytuje v závislosti na letech zaměstnání dle bodu 5.8.7.

V době, kdy je zaměstnanec v mimoevidenčním stavu, příspěvek nenáleží.“

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

 

Nový bod

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Právo na poskytnutí příspěvku dle bodu 5.8.6 mají zaměstnanci propuštění z  důvodů, uvedených v ust. § 52 písm. a) až e) ZP nebo dohodou z týchž důvodů, kterým po ukončení pracovního poměru následně vzniká nárok na starobní důchod nejdéle v období pěti měsíců po skončení výpovědní doby.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Body 5.8.7 a 5.8.8

Odborové organizace nevznesly k těmto bodům připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Bod 5.8.9

Odborové organizace OS DOSIA a OSPEA navrhují:

„Zaměstnavatel poskytne zaměstnancům na kalendářní rok poukázky FlexiPASS od firmy SodexhoPASS. Poukázky lze využít k úhradě v lékárnách, rekreace nebo zájezdů,  využití v tělovýchovných a sportovních zařízeních, vzdělávacích zařízeních a na kulturní akce v široké síti smluvních partnerů. Poukázky jsou u zaměstnance osvobozeny od daně z příjmů, sociálního i zdravotního pojištění. Výše hodnoty poukázky je stanovena na částku 5 000,- Kč.

Nárok zaměstnanci vzniká po uplynutí sjednané zkušební doby.

Zaměstnanci, kteří nepobírají mzdu bezhotovostně, přináleží poukázky FlexiPass od firmy SodexhoPass v hodnotě 1 500,- Kč.

Právo na poskytnutí poukázek nemají zaměstnanci:

-         kteří konají práce na základě dohod o pracovní činnosti nebo o provedení práce,

-         kteří jsou v mimoevidenčním stavu s výjimkou uvolněných odborových funkcionářů pracujících pro DP,

-         kteří jsou vysláni do škol a kurzů, jimž zaměstnavatel neposkytuje mzdu,

-         se sjednaným týdenním úvazkem kratším než 30 h (s výjimkou poživatelů částečného nebo plného invalidního důchodu),

-         ve výpovědní době (výpověď jak ze strany zaměstnance tak i zaměstnavatele) s výjimkou výpovědi dle ust. § 52 písm. a) až e) ZP a výpovědi dle ust. § 50 odst. 3 ZP z důvodu odchodu do starobního nebo invalidního důchodu. 

Zaměstnanec, kterému vzniklo právo na poukázku FlexiPASS a nemá o ni zájem, může do 31.10. kalendářního roku závazně požádat místo poukázek o zaslání částky 3 000,- Kč, na účet svého penzijního fondu, na který je mu zasílán příspěvek zaměstnavatele. Na účet bude částka zaslána v prosinci kalendářního roku. Rozdíl mezi hodnotou poukázky a poskytnutou částkou nebude zaměstnanci dorovnán.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Bod 5.8.10

Odborové organizace ve shodě požadují vyjmout tento bod ze sociální oblasti a řešit v rámci mezd.

Zaměstnavatel uvedl, že tento bod bude řešen samostatně mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Bod 5.8.11

Odborové organizace nevznesly k tomuto bodu připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Bod 5.8.12

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„V případě, že za období leden – listopad příslušného kalendářního roku nedojde k vyčerpání sociálních nákladů, bude tento zůstatek rozpočítán rovnoměrně na všechny zaměstnance DP a vyplacen jako příspěvek na individuální uspokojování potřeb zaměstnanců při výplatě mzdy za měsíc prosinec příslušného kalendářního roku.

Příspěvek se vyplácí zaměstnancům (včetně odborových funkcionářů) v pracovním poměru se sjednaným pracovním úvazkem 30 a více hodin týdně, kteří budou k 31.12. příslušného kalendářního roku v evidenčním stavu.

Příspěvek nenáleží zaměstnancům, kteří budou k 31.12. příslušného kalendářního roku ve výpovědní době (výpověď jak ze strany zaměstnance tak i zaměstnavatele), s výjimkou výpovědi dle ust. § 52 písm. a) až e) ZP a výpovědi dle ust. § 50 odst. 3 ZP z důvodu odchodu do starobního nebo invalidního důchodu a zaměstnancům, kteří nebudou v pracovním poměru v DP alespoň jeden rok.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Bod 5.8.13

Odborové organizace nevznesly k tomuto bodu připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Bod 5.8.14

Odborové organizace VOM, OSZO DP-A, ZO OSD Motol navrhují:

„Pojištění odpovědnosti zaměstnance za škodu způsobenou zaměstnavateli sjedná a bude hradit DP pro zaměstnance v profesích řidič MHD. nákladního automobilu, řidič osobních a dodávkových vozů, řidič manipulační (autobus), řidič tramvaje, řidič autobusu, strojvedoucí metra,strojvedoucí NTP, řidič referent, dispečer, který řídí při výkonu práce služební vozidlo, automechanici manipulující s BUS a pro zaměstnance dalších profesí, u kterých je požadováno v rámci pracovních povinností řízení dopravního prostředku. Pojištění je zdanitelným příjmem, který bude ve výši 300,- Kč připočten k hrubému příjmu zaměstnance.

Zaměstnanci ostatních profesí se mohou na základě svého rozhodnutí k pojištění přidat. Částku 300,-Kč uhradí zaměstnavateli srážkou ze mzdy.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

 

6.  Bezpečnost práce a ochrana zdraví při práci a pracovní prostředí

Body 6.1 až 6.16

Odborové organizace nevznesly k těmto bodům připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Bod 6.17

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Zaměstnavatel bude poskytovat ochranné nápoje za podmínek uvedených v nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění pozdějších předpisů a vyhl. MV č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, ve znění vyhl. MV č. 226/2005 Sb. V případě dlouhodobě extrémních teplot na pracovištích zaměstnavatele (více než 10 kalendářních dnů) bude poskytnut finanční příspěvek ve výši 2,- Kč/hod nad rámec uvedeného nařízení vlády.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Body 6.18 až 6.20

Odborové organizace nevznesly k těmto bodům připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Nový bod

Odborové organizace OS DOSIA navrhují nový bod, nebo zapracovat do bodu 6.18:

„Zaměstnavatel bude nadále rozšiřovat rozmístění sodobarů, případně aquabarů na dobře přístupných místech, zejména pro provozní zaměstnance.“

Odborové organizace OS DOSIA připraví návrh úpravy bodu 6.18.

 

7.     Činnost odborových organizací a vztahy se zaměstnavatelem

Bod 7.1

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„vložit odrážku ve znění:  rozvržení pracovní doby pracovních kolektivů“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Bod 7.2

Na základě diskuse bylo odsouhlaseno zapracovat text odrážky do KS ve znění:

„- čerpání sociálních nákladů“

Bod 7.3

Návrh odborových organizací VOM, OS ZO DP-A, ZO OSD Motol doplněný o text, který vyplynul z diskuse:

doplnit text odrážky „ o nově vzniklých a ukončených pracovních poměrech zaměstnanců DP,“ o text „ a o rozsahu a důvodech uzavřených Dohod o provedení práce a Dohod o pracovní činnosti, zvlášť s ohledem na ustanovení § 74 odst. 1 ZP s výjimkou řidičů MHD.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Dále k tomuto bodu navrhují odborové organizace OS DOSIA doplnit odrážku:

„předem o obsazení míst vedoucích zaměstnanců“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Bod 7.4

Odborové organizace nevznesly k tomuto bodu připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Bod 7.5

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

-         „- členové odborových orgánů jsou v souladu s ust. § 276 ZP povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dovědí při výkonu své funkce, pokud by porušením mlčenlivosti mohlo dojít k prozrazení utajovaných skutečností nebo porušení oprávněných zájmů zaměstnavatele nebo zaměstnanců; tato povinnost trvá i po dobu jednoho roku po skončení výkonu jejich funkce, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak,

-         - poskytne místnost (místnosti), na požádání v sídle odborové organizace, pokud to provozní a technické podmínky umožní, včetně topení, osvětlení, telefonu, faxu, úklidu, vybavení kancelářským nábytkem, výpočetní technikou, tiskárny,“

Po diskusi odsouhlaseno zapracovat text návrhu odborových organizací do KS.

Dále k tomuto bodu navrhl zaměstnavatel nové znění třetí odrážky první části tohoto bodu:

„ – zaměstnavatel a odborové organizace se budou pravidelně (nejméně 2x měsíčně) scházet na jednáních, na kterých budou projednávat či operativně řešit problémy vzniklé v souvislosti s činností DP či odborových organizací. Z těchto jednání vyhotoví zaměstnavatel zápis, který předá všem zástupcům zaměstnavatele a odborových organizací, kteří se těchto jednání účastní.“

Po diskusi bylo dohodnuto, že zaměstnavatel navržený text vyprecizuje.

Dále k tomuto bodu byl konstatován nesoulad na straně odborových organizací, neboť ZO OSD Motol požaduje zachovat systém KS 2007 s výše dohodnutými změnami.

Bod 7.6

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Uvolnění k výkonu funkce člena orgánu odborové organizace

Ve smyslu ust. § 203 ZP zaměstnavatel na základě žádosti uvolní zaměstnance k výkonu funkce člena orgánu odborové organizace a poskytne mu náhradu mzdy ve výši průměrného výdělku. Dále zaměstnavatel:

1. odrážka

-         poskytne pracovní volno s náhradou mzdy v souvislosti s výkonem práv vyplývajících z této KS, ZP a na všechny akce dohodnuté mezi zaměstnavatelem a odborovou organizací, jedná se také o účast na komisích, organizovaných zaměstnavatelem (provozní, technicko-provozní, oděvní, mzdová, komise pro náhradu škod, odškodňovací, komise BOZP apod.), účast na jednáních součástí stanovené pracovní doby,

3. odrážka

-         poskytne pracovní volno s náhradou mzdy k výkonu jiné odborové činnosti (např. semináře, konference apod.) a pro výkon činností požadovaných odborovými organizacemi (např. činnost členů revizní komise, vedoucích LDT), pokud tomu nebudou bránit vážné provozní důvody s tím, že tyto náhrady mzdy budou zaměstnavateli refundovány,

poslední odrážka

-         zaměstnavatel plní vůči uvolněným zaměstnancům všechny povinnosti, vyplývající z pracovněprávních předpisů, z předpisů o zdravotním pojištění, o sociálním pojištění a příjmů ze závislé činnosti, penzijního připojištění, životního pojištění.“

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

Body 7.7 a 7.8

Odborové organizace nevznesly k těmto bodům připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

8.         Stížnosti a spory

Odborové organizace nevznesly k této oblasti připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

9.         Závěrečná ustanovení

Bod 9.1

Odborové organizace nevznesly k tomuto bodu připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Bod 9.2

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Práva a povinnosti smluvních stran se řídí v plném rozsahu ZP a zákonem o kolektivním vyjednávání.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Nový bod

Odborové organizace VOM, OS ZO DP-A, ZO OSD Motol, OSPEA, OO DP- M navrhují:

„Zaměstnavatel garantuje zachování reálných mezd ( tzn. navýšení mzdových tarifů nejméně o stanovenou inflaci ČSÚ).“

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

Bod 9.3

Odborové organizace nevznesly k tomuto bodu připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Nový bod

Odborová organizace ZO OSD Motol navrhuje:

„Mzdové tarify budou pro rok 2008 navýšeny min. o 10,5%  (tzn. pokud by inflační koeficient překročil tuto hodnotu, dojde k dalšímu navýšení tarifů, které bude odpovídat tomuto překročení).“

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

Bod 9.4

Jedná se o dobu platnosti navržené KS po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

Nový bod

Odborové organizace VOM, OS ZO DP-A, ZO OSD Motol navrhují:

„Po závěrce hospodaření jednotlivých čtvrtletí roku 2008 provede DP vyhodnocení ekonomického stavu společnosti a v případě kladného výsledku, bude jednáno o dalším nárůstu mzdových tarifů nad 10,5%“.

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

Body 9.5 až 9.9

Odborové organizace nevznesly k těmto bodům připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Bod 9.10

Jedná se o dobu platnosti navržené KS po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

Nový bod

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

Kterákoliv ze stran této smlouvy může navrhnout jednání o změně nebo doplnění této kolektivní smlouvy. O návrhu je druhá strana povinna jednat.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Nový bod

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Do přijetí případné změny nebo doplnění kolektivní smlouvy jsou smluvní strany vázány dosavadním zněním této smlouvy.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Nový bod

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Zaměstnavatel garantuje zachování reálných mezd v každém kalendářním roce zvýšením o 3 % (tzn. navýšení mzdových tarifů nejméně o 3 % nad stanovenou inflaci dle ČSÚ).“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Bod 9.11

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„vložit novou Přílohu ke KS:

Odchylná pracovní doba podle NV 589/2006 Sb.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

 

Mzdový předpis
Pravidla pro odměňování zaměstnanců Dopravního podniku hl. m. Prahy, akciová společnost

 

Část I – 1. Úvodní ustanovení

Body 1.1 až 1.3

Odborové organizace nevznesly k těmto bodům připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

 

Systém konstrukce mzdového předpisu

PŘ konstatoval, že v návrhu přílohy KS – Mzdovém předpisu je nastavena nová filosofie odměňování zaměstnanců v kategorii TH neprovozní. Filosofie zařazení do tabulek řidičských profesí, manuálních pracovníků, přepravních kontrolorů a TH provozních je shodná s rokem 2007 (shoda mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi).

Systému odměňování TH neprovozních:

PŘ uvedl, že návrh zaměstnavatele na změnu systému odměňování TH neprovozních vznikl z nutnosti lépe motivovat a hodnotit zaměstnance na základě kvality vykonané práce. Není v zájmu zaměstnavatele navyšovat mzdy u této kategorie plošně, je třeba systémové řešení. 

p. Schneider konstatoval, že chápe návrh zaměstnavatele jako snahu odstranit problémy z minulosti a zároveň zapracovat připomínky z předchozích kolektivních vyjednávání. Současně zdůraznil, že ne u všech zaměstnanců v kategorii TH neprovozní je vhodné řešit mzdové zařazení formou smluvních mezd. Zdůraznil, že je nezbytné, aby zaměstnavatel předložil seznam typových funkcí, kde vyspecifikuje úroveň  TH neprovozních, u kterých by se dále diskutovalo o zařazení do smluvní mzdy (ostatní TH neprovozní řešit návrhem další tabulky tarifních stupňů TH neprovozních). Současně upozornil na skutečnost, že poměry v DP nepřispívají k důvěře v tento systém ze strany odborových organizací.

 p. Obitko s  filosofií navrženou zaměstnavatelem na zařazení TH neprovozních do smluvních mezd zásadně nesouhlasil a konstatoval,  že na základě dohod z kolektivních vyjednávání se má počet smluvních mezd snižovat, nikoliv rozšiřovat. 

p. Čada uvedl, že rozšíření tarifních stupňů bylo odborovým organizacím zdůvodněno tak, že do tarifních stupňů budou zařazeni někteří zaměstnanci, kteří mají smluvní mzdu. Upozornil na možné excesy, které by nastaly vzhledem k nekvalitě některých vedoucích zaměstnanců.

p. Zabloudil nesouhlasí s rozšířením smluvních mezd na větší počet zaměstnanců než je v současné době.

p. Olejár nesouhlasí s převedením  TH neprovozních zaměstnanců do smluvních mezd, tedy mimo rámec  kolektivní vyjednávání.

Po rozsáhlé diskusi bylo dohodnuto, že zaměstnavatel připraví návrh konkretizace posunu hranice rozdělující individuální odměňování a tarifní zařazení TH neprovozních.

Tato oblast bude dále řešena na následujících jednáních.

Bod 1.5

Odborové organizace VOM, OSZO DP-A, ZO OSD Motol, OO DP - M navrhují:

„Pravidla pro odměňování platí při hodnocení a zařazování zaměstnanců – TH pracovníků a manuálních profesí vč. řidičů MHD do tarifních stupňů na základě stručných příkladů pracovních činností (pracovních náplní), přiznávání základních měsíčních a hodinových základních mezd a dalších mzdových složek – příplatků, výkonnostních odměn, prémií, mimořádných a ostatních odměn atd.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Bod 1.6

Odborové organizace nevznesly k tomuto bodu připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Nový bod

Odborová organizace OSPEA navrhuje:

„Vedoucí zaměstnanci písemně předloží odborovým organizacím důvod zařazení dotčených pracovníků pod tarifní střed příslušné tarifní třídy.“

Po diskusi odsouhlaseno zapracovat text návrhu odborových organizací do KS.

Nový bod

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Za provozního zaměstnance se považuje zaměstnanec na jehož organizaci pracovní doby se vztahuje  NV 589/2006 Sb, § 2, odst. d).“

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

 

2.   Základní mzda

Body 2.1 až 2.4

Tabulky pro mzdové zařazení

Z diskuse o nové koncepci odměňování TH neprovozních vyplývá neshoda na straně odborových organizací.

Bod 2.5.1

Odborové organizace nevznesly k tomuto bodu připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Bod 2.5.2

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Základní mzdy v tarifním rozpětí mohou být přiznány v takové výši, aby úsek generálního ředitele a úseky odborných ředitelů nepřekročily součet 50 % rozpětí v přiznaných tarifních stupních zaměstnanců těchto úseků, přičemž nesmí dojít k přesunu prostředků přidělených pro TH pracovníky provozní, TH pracovníky neprovozní, přepravní kontrolory a pro manuální pracovníky.“

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

Bod 2.5.3

Tento bod bude řešen v návaznosti na dobu účinnosti KS.

Neshoda na straně odborových organizací.

Bod 2.5.4

Odborové organizace nevznesly k tomuto bodu připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

 Bod 2.6.1

Vazba na řešení oblasti smluvních mezd, neshoda na straně odborových organizací .

Nový bod

Odborové organizace VOM, OS ZO DP-A, ZO OSD Motol, OO DP - M navrhují:

„Smlouvy o mzdě lze uzavírat s vedoucími jednotek, vedoucími odborů, vedoucími provozoven, vedoucími oddělení a výjimečně se zaměstnanci v ostatních funkcích. Zaměstnavatel sdělí zástupcům odborových organizací celkový počet uzavřených smluv o mzdě.“

Vazba na řešení oblasti smluvních mezd, shoda na straně odborových organizací .

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Bod 2.7.1 až 2.7.3

Odborové organizace nevznesly k těmto bodům připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

 

3.           Odměňování při výkonu jiné práce

Body 3.1.1 až 3.1.4

Odborové organizace nevznesly k těmto bodům připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Body 3.2.1, 3.2.2, a 3.2.3

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

nový bod za 3.2.3 –„Účast na školení a zaškolování je součástí stanovené pracovní doby.

Odborové organizace ve shodě, zaměstnavatel vyprecizuje znění těchto bodů se zapracováním připomínka odborových organizací.“

Konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Body 3.3.1 až 3.3.6

Odborové organizace nevznesly k těmto bodům připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Bod 3.3.7

Odborové organizace nevznesly k tomuto bodu připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Odměňování zaměstnanců provádějících přepravní kontrolu

Odborová organizace DP - M navrhuje:

Vypustit poslední odstavec a nahradit jej novým textem: „Při činnostech, které přímo nesouvisí s kontrolou přepravní kázně bude postupováno v souladu s bodem 3.2.1 mzdového předpisu.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Dále bylo dohodnuto, že odměňování zaměstnanců provádějících přepravní kontrolu bude nově označeno jako bod 3.4.

Nový bod

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Oprávněné vyřízení pracovních záležitostí vyplývající z požadavku zaměstnavatele je součástí stanovené pracovní doby.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

 

4       Poskytování příplatků

Bod 4.1

Odborové organizace nevznesly k tomuto bodu připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Bod 4.2

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Za dobu práce ve svátek přísluší zaměstnanci dosažená mzda a náhradní volno v rozsahu práce konané ve svátek, které mu bude poskytnuto nejpozději do konce třetího kalendářního měsíce po výkonu práce ve svátek, pokud nebyla se zaměstnancem dohodnuta jiná doba. Za dobu čerpání náhradního volna přísluší zaměstnanci ve smyslu ZP náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku.

a)      Místo náhradního volna může být zaměstnanci, po dohodě s ním, poskytnut k dosažené mzdě příplatek ve výši průměrného výdělku. Dohodu o poskytnutí příplatku ke mzdě sjednává příslušný vedoucí zaměstnanec.

b)      Zaměstnanci, který nepracoval proto, že svátek připadl na jeho obvyklý pracovní den, přísluší náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku nebo jeho části za mzdu nebo část mzdy, která mu ušla v důsledku svátku.

Prací ve svátek se přitom rozumí u zaměstnanců s rovnoměrně rozvrženou pracovní dobou  část směny v době od 0:00 do 24:00 hodin. U zaměstnanců s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou pak celá směna, která ve svátek začíná. Měsíční mzda se v důsledku svátku nekrátí.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Bod 4.3

Odborová organizace DP - M navrhuje:

„Za práci v noci bude zaměstnanci poskytnut za každou hodinu odpracovanou mezi 22:00 a 6:00 hodinou příplatek ve výši 10 % jeho průměrného výdělku. Zaměstnancům, pracujícím při údržbě tratí a tunelů trvale pouze v nočních směnách při nočních přepravních výlukách, bude poskytnut navíc ještě specifický noční příplatek za každou odpracovanou hodinu ve výši   9,40 Kč.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Bod 4.4

Odborové organizace ve shodě souhlasí s návrhem zaměstnavatele.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Bod 4.5

Odborová organizace DP - M navrhuje:

„Za práci ve ztíženém pracovním prostředí přísluší zaměstnanci za každou hodinu odpracovanou v tomto prostředí příplatek ve výši  8,80 Kč. Seznam prací je uveden v části II těchto pravidel.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Bod 4.6

Odborová organizace DP - M navrhuje:

„Za práci v obtížných pracovních podmínkách přísluší zaměstnanci příplatek:

za práci v kyslíkových dýchacích přístrojích přísluší za 1 hodinu pracovní činnosti příplatek ve výši 51,- Kč,

za práci ve vzduchových dýchacích přístrojích nebo v ochranných oblecích přísluší za každou započatou hodinu pracovní činnosti příplatek ve výši 51,- Kč (OZT),

za práci ve výškách nad 10 metrů v omezeném pracovním prostoru (v kleci, na visutém lešení, na pracovní lávce) nebo při vnucených polohách těla (z provazového žebříku, visutých sedaček, v závěsu na ochranném pásu) přísluší za 1 hodinu pracovní činnosti příplatek ve výši 6,- Kč.

za práci v obtížných pracovních podmínkách přísluší zaměstnanci za 1 hodinu pracovní činnosti příplatek ve výši 6,60 Kč. Seznam prací je uveden v části II těchto pravidel.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

 

Bod 4.7

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Dělníkům (četařům), kteří jsou písemně pověřeni příslušným vedoucím řízením a organizováním práce v pracovní četě a kteří v ní sami manuálně pracují, přísluší při vedení 3 – 10 dělníků ve směně za 1 hodinu vedení čety příplatek ve výši 5,- Kč; nad 10 dělníků ve směně přísluší za 1 hodinu vedení čety příplatek ve výši 7,- Kč; u dělníků střídacích čet středisek oprav vozidel přísluší za 1 hodinu vedení čety příplatek ve výši 7,- Kč. V případech, kdy vedení (řízení) čety vyplývá z popisu pracovní činnosti a je podkladem pro určení tarifního stupně zaměstnance, příplatek nepřísluší.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

 

Bod 4.8

Odborová organizace DP - M navrhuje:

„Zaměstnancům pověřeným vedoucím útvaru zaškolováním zaměstnanců vč. agenturních, v rozsahu určeném zaměstnavatelem, a učňů přísluší příplatek:

a)      za 1 hodinu výcviku jednoho – dvou zaměstnanců (učňů)   4,40 Kč

b)   za 1 hodinu výcviku tří a více zaměstnanců (učňů)             6,60 Kč“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

 

Bod 4.9

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Za každou hodinu čekání mezi jednotlivými částmi dělené směny přísluší zaměstnanci příplatek ve výši 30% průměrného hodinového výdělku zaměstnance.“

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

 

Bod 4.10

Odborové organizace VOM, OS ZO DP-A, ZO OSD Motol navrhují:

 

roky

Sazba Kč/hodinu

 

Zaměstnanci DP

0 – 3

0,-

3 – 6

2,-

6 – 9

3,-

9 – 12

4,-

12 – 15

5,-

15 – 20

6,-

nad 20

9,-

 

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

 

Bod 4.11

 

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Za zácvik řidičů MHD (mimo zácvik řidičů tramvají na dopravní kontrolu) a strojvedoucích NTP přísluší příplatek ve výši 10% průměrného hodinového výdělku za každou hodinu zácviku.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Bod 4.12

Odborové organizace předložily tři návrhy.

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

Bod 4.13

Odborové organizace nevznesly k tomuto bodu připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Bod 4.14

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Při prodeji jízdenek v autobusu příměstské dopravy přísluší příplatek 6,- Kč za každou odjetou hodinu na lince, kde je prodej jízdenek řidičem MHD zaveden.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Bod 4.15

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Při prodeji jízdenek v pásmu „P“ přísluší příplatek ve výši 5,- Kč za každou prodanou jízdenku.“

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

Bod 4.16

Odborové organizace nevznesly k tomuto bodu připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Bod 4.17

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Dozorčím stanice, kteří vykonávají činnost druhého člena vlakové čety přísluší za 1 hodinu práce příplatek ve výši  5% průměrného hodinového výdělku.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Bod 4.18

Odborová organizace DP - M navrhuje:

„Strojvedoucím NTP, zajišťujícím koordinační práce v nočních směnách, přísluší za 1 hodinu práce příplatek ve výši 2,80 Kč.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Bod 4.19

Odborová organizace DP - M navrhuje:

„Zaměstnancům, kteří při své hlavní činnosti vykonávají ve směně zároveň profesi vedoucí služebního vlaku, bude poskytnut příplatek ve výši 171,30 Kč za směnu, ve které tuto činnost vykonávají.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Body 4.20 až 4.23

Odborové organizace nevznesly k těmto bodům připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Bod 4.24

Odborová organizace OSPEA navrhuje:

„Při obsluze zařízení pro bezbarierový přístup do autobusu nebo tramvaje přísluší příplatek ve výši 5,- Kč za každou odpracovanou hodinu na lince, kde je toto zařízení uplatněno.“

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

Bod 4.25

Odborové organizace nevznesly k tomuto bodu připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Nový bod

Odborové organizace OS DOSIA navrhují:

„Přepravním manipulantům, dozorčím stanic, samostatným provozním technikům v ohlašovacích stanicích, kteří prokážou znalost cizích jazyků složením státní zkoušky nebo v předepsaném rozsahu stanoveném DP přísluší příplatek ve výši 10 % průměrného výdělku.“

Po diskusi byl konstatován rozpor mezi zaměstnavatelem a odborovými organizacemi.

Nový bod

Odborové organizace VOM, OSZO DP-A, ZO OSD Motol navrhují:

„Zaměstnancům kategorie „D“, kteří nad rámec své pracovní činnosti manipulují s autobusem, přísluší příplatek ve výši 5,-Kč za každou odpracovanou hodinu.“

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

 

5       Pobídkové složky mzdy

Body 5.1.1 až 5.1.3

V návaznosti na diskusi o změně systému odměňování TH pracovníků neprovozních neshoda na straně odborových organizací.

Bod 5.2

Odborové organizace VOM, OS ZO DP-A, ZO OSD Motol, OO DP-M navrhují:

 

120,- Kč

ze snížené přirážky, uložené cestujícímu, který se neprokázal platným jízdným dokladem, zaplacené v hotovosti na místě

160,- Kč

z dodatečně zaplacené přirážky na základě podaného Zápisu o provedené přepravní kontrole (ZOPPK), uložené cestujícímu, který se neprokázal platným jízdním dokladem

30,- Kč

ze snížené přirážky za porušení přepravních podmínek, zaplacené v hotovosti na místě

70,- Kč

z dodatečně zaplacené přirážky za porušení přepravních podmínek na základě podaného Zápisu o provedené přepravní kontrole (ZOPPK)

15,- Kč

ze zaplacené přirážky za nezaplacení přepravného v hotovosti na místě

40,- Kč

z dodatečně zaplacené přirážky za nezaplacení přepravného na základě podaného Zápisu o provedené přepravní kontrole (ZOPPK)

40,- Kč

ze zaplacené přirážky na základě podaného Zápisu o provedené přepravní kontrole (ZOPPK) v případě, kdy se cestující v souladu se Smluvními přepravními podmínkami dodatečně prokáže platnou časovou jízdenkou

 

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

Body 5.3 až 5.6

Odborové organizace nevznesly k těmto bodům připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

 

6       Pracovní pohotovost

Odborové organizace nevznesly k tomuto bodu připomínky.

Odsouhlasen text návrhu KS.

Nový bod

Odborová organizace OSPEA navrhuje:

7      Pracovní doba řidičů tramvají

Rozvržení pracovní doby

Průměrná pracovní doba nesmí přesáhnout v průběhu 7 kalendářních dnů po sobě jdoucích 40 hodin; do této doby se započítává přiměřená doba pro oddech a jídlo.

 

7.1  Dobou řízení je vlastní řízení vozidla včetně přerušení řízení na dobu kratší 10 minut. Doba řízení může činit maximálně 9 hodin, přičemž 2x v týdnu může být prodloužena až na 10 hodin. Celková doba řízení nesmí překročit 90 hodin v období dvou týdnů po sobě jdoucích.

7.2  Směna je část stanovené týdenní pracovní doby řidiče tramvaje bez práce přesčas zahrnující dobu řízení včetně příslušných přípravných dob, přestávek, poskytnutých přiměřených dob pro oddech a jídlo, zálohu, návštěvu lékaře nebo psychologa, návštěvu oděvního skladu, školení, přezkoušení, mimořádné přezkoušení, případně jiná činnost, to vše nařízené zaměstnavatelem. Směna nesmí překročit 12 hodin. Zaměstnavatel je povinen vyhovět žádosti zaměstnance, aby délka jeho směny nepřekročila 9 hodin, zároveň nesmí být bez souhlasu řidiče kratší než 6 hodin, kromě činnosti dle bodu 1.6. O tom se sepíše dohoda ve dvou vyhotoveních, z nichž zaměstnavatel i zaměstnanec obdrží po jednom, platí na dobu neurčitou, pokud zaměstnanec nerozhodne jinak.

7.3        Pracovní dobu řidiče tramvaje určuje rozpis směn, které podle výkonu převážné části pracovní doby téže směny mohou být ranní, odpolední, noční, denní, dělené a celodenní, přičemž směna celodenní může být přidělena pouze se souhlasem řidiče.

7.4        Záloha je činnost, kdy je řidič k dispozici směnovému výpravčímu. Směnový výpravčí může řidiči přidělit pracovní činnost dle bodu 1.2. Záloha nesmí překročit 12 hodin a zároveň nesmí být kratší než 6 hodin bez souhlasu řidiče, 1x v měsíci může být minimálně 3 hodiny. Ve státem uznaných svátcích nesmí být kratší než 8 hodin.

7.5        Návštěva lékaře nebo psychologa je časový úsek určený k zaměstnavatelem nařízenému lékařskému nebo psychologickému vyšetření na dobu nezbytně nutnou.

7.6        Přezkoušení, mimořádné přezkoušení a školení je časový úsek v délce 4 hodin.

7.7        Ranní směna a ranní záloha řidiče tramvaje zpravidla končí do 15. hodiny.

7.8        Dělená směna řidiče a záloha se skládá maximálně ze dvou částí.

7.9        Průměrná délka povinných směn řidičů tramvají, stanovená ze součtu délek směn všech vypravovaných vlaků, nebude kratší než 8 hodin; toto pravidlo platí jak v součtu za jednotku Provoz Tramvaje, tak i pro každou provozovnu zvlášť. Zaměstnavatel je povinen přidělovat řidičům práci tak, aby při řádném odpracování všech směn podle platného rozpisu směn, každý řidič odpracoval alespoň 8 hodin v průměru na každou povinnou směnu.

 

7.10    Kdyby řidič na základě nesprávného způsobu přidělování služeb neodpracoval povinnou měsíční pracovní dobu, je zaměstnavatel povinen mu příslušný rozdíl proplatit průměrným výdělkem v dotčeném měsíci.

 

7.11    Při posuzování toho, zda řidič odpracoval povinnou měsíční pracovní dobu, se každá směna z volna považuje za práci přesčas, pokud se zaměstnavatel se zaměstnancem nedohodne jinak.

7.12    Střídací body bude zaměstnavatel situovat co nejblíže mateřské provozovně řidiče, případně v místech s nejvhodnějším spojením od ní s ohledem na bezpečnost řidiče.

 

Rozvržení přestávek

7.13    Bezpečnostní přestávka je přerušení řízení vozidla na dobu nejméně 10 minut a delší. Ve vlakovém jízdním řádu je tato přestávka vyznačena symbolem B. Nejpozději po 4 hodinách doby řízení resp. ve 4,5 hod. doby řízení musí být řidiči poskytnuta bezpečnostní přestávka, resp. přestávky v celkové době trvání minimálně 30 minut s nejkratší započitatelnou částí minimálně 10 minut.

 

7.14    Přiměřená doba pro oddech a jídlo je přerušení řízení vozidla na dobu min. 15 minut a delší. Ve vlakovém jízdním řádu je tato doba vyznačena symbolem P. Nejpozději po 4,5 hodinách délky směny řidiče tramvaje včetně musí být řidiči poskytnuta alespoň jedna přiměřená doba pro oddech a jídlo. Přiměřená doba pro oddech a jídlo může být poskytnuta nejdříve po hodině směny a nejpozději hodinu před koncem směny.

 

7.15    Přestávka na vyplnění jízdních dokladů je přestávka, která se poskytuje řidiči po zatažení do vozovny dle pravidel uvedených dále. Ve vlakovém jízdním řádu je tato přestávka vyznačena symbolem VJD.

 

7.16    Bezpečnostní přestávka a přiměřená doba pro oddech a jídlo může být vzájemně sloučena. Ve vlakovém jízdním řádu je přestávka vyznačena symbolem BP.

 

7.17    Pokud je čerpána bezpečnostní přestávka nebo přiměřená doba pro oddech a jídlo v obratišti, pak mezi časem příjezdu do výstupní zastávky a odjezdu z nástupní zastávky musí být časový úsek složený z čisté bezpečnostní přestávky nebo čisté přiměřené doby pro oddech a jídlo, obratového času příslušného pro dané obratiště a čas na vyrovnání zpoždění.

 

7.18    Čas na vyrovnání zpoždění provozu je 3 minuty.

 

7.19    Minimální obratový čas je určen 3 minuty u obratišť, kde je nástupní i výstupní zastávka v obratišti, 4 minuty u obratišť, kde je jedna zastávka mimo obratiště a 5 minut u obratišť, kde jsou obě zastávky mimo obratiště nebo jedna ze zastávek je oddělena od obratiště křižovatkou.

 

7.20    Každou nepravidelnost v čerpání bezpečnostních přestávek a přiměřené doby pro oddech a jídlo je řidič povinen vždy nahlásit na dispečink. Dispečink všechny hlášené nepravidelnosti v čerpání přestávek a přiměřených dob pro oddech a jídlo vyhodnotí a na základě toho včas nařídí řidiči náhradní čerpání přestávky.

 

7.21    Pokud je řidič vystřídán na trati, musí mít možnost čerpat přestávku nebo přiměřenou dobu pro oddech a jídlo v objektu DP, a. s. s patřičným zázemím. Časový úsek mezi vystřídáními musí mimo čistého času přestávky zahrnovat i docházkový čas do nejbližšího objektu DP, a. s. s patřičným zázemím.

 

7.22    Pravidla pro poskytování přestávek :

Pravidla pro poskytování přiměřených dob pro oddech a jídlo při délce směny

do 4 hodin

                        P =   0 minut

delší přes 4 h nejpozději do 4,5 h

                        P = 15 minut

delší přes 8,5 h nejpozději do 9 h

  P = 30 minut  nebo  P = 15 minut + VJD

delší přes 9 h

  P = 45 minut  nebo  P = 30 minut + VJD

 

Pravidla pro poskytování bezpečnostních přestávek při době řízení

do 4 hodin

                          B = 0

delší přes 4 h do 8 h

                          B = 30 minut

delší přes 8 hodin

                          B = 60 minut

 

Po diskusi byla konstatována neshoda na straně odborových organizací.

 

Část II

Seznam prací konaných  ve ztíženém pracovním prostředí a obtížných pracovních podmínkách

 

Odborové organizace předložily dva návrhy, z diskuse konstatována neshoda na straně odborových organizací.

 

Odsouhlaseno, podepsáno dne 13.11.2007 v 17,50 hodin.