Základní informace ke STÁVCE VYHLÁŠENÉ Odborovým svazem dopravy:

 

 

·       Zaměstnanci, kteří se hodlají stávky zúčastnit, nemají povinnost zaměstnavateli předem oznámit, že se stávky zúčastní, popř. že nebudou v době stávky přítomni na pracovišti.

 

·       Nekonání práce v důsledku účasti zaměstnance na legální stávce nemůže být posuzováno jako porušení pracovních povinností vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci.

 

·       Účast či neúčast na stávce je svobodnou volbou zaměstnance, která nesmí být předmětem žádné formy nátlaku. V případě porušení tohoto zákazu je nutné neprodleně informovat Odborový svaz dopravy.

 

·       Vůči stávkujícímu zaměstnanci není zaměstnavatel oprávněn použít žádný pracovněprávní postih (např. upozornění na porušení pracovních povinností, výpověď z pracovního poměru či okamžité zrušení pracovního poměru).

 

·       Zaměstnanci, který se účastní stávky, nenáleží za dobu trvání stávky mzda ani její náhrada. (ZO OSD Motol vyplatí svým členům příspěvek na stravování)

 

·       Stávka se vyhlašuje na konkrétní časový úsek. Nesmí proto v žádném případě začít dříve, ani trvat déle, jinak by byla nezákonná se všemi důsledky z toho plynoucími jak pro stávkující zaměstnance, tak Odborový svaz, který stávku vyhlásil.

·       Zaměstnavatel nemůže po zaměstnanci požadovat náhradu škody, která mu byla způsobena tím, že zaměstnanec po dobu stávky nepracoval. Případná odpovědnost za škodu se týká pouze chování, které se neslučuje s výkonem práva na stávku (např. stávkující zaměstnanec ničí majetek zaměstnavatele nebo brání ve výkonu práce zaměstnancům, kteří nechtějí stávkovat).



·      STÁVKOVAT JE VAŠE PRÁVO!

V případě, že by zaměstnavatel neoprávněně vyvodil z účasti na stávce vyhlášené a organizované Odborovým svazem dopravy pro zaměstnance pracovněprávní důsledky, doporučujeme zaměstnancům, aby se buď sami přímo, nebo prostřednictvím své odborové organizace obrátili na Odborový svaz dopravy, který jim poskytne veškerou právní pomoc a případně zajistí i medializaci protiprávního postupu zaměstnavatele.

 

·     Právní posouzení stávky

·       Připravovaná stávka je plně v souladu s právem občanů na ochranu hospodářských a sociálních zájmů a s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána (zejména Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech, Úmluvy Mezinárodní organizace práce č. 87 o svobodě odborů a ochraně práva odborově se sdružovat a č. 98 o provádění zásad práva organizovat se a kolektivně vyjednávat, Evropská sociální charta, Listina základních práv Evropské unie).

·       Stávka je zákonnou, neboť je garantovaná v čl. 27 Listiny základních práv a svobod, která je součástí ústavního pořádku ČR.

·       Stávka je rovněž v souladu s dosavadní judikaturou Nejvyššího soudu ČR, soudů nižšího stupně a se stanovisky Výboru expertů Mezinárodní organizace práce. Stávka se neřídí právní úpravou stávky o uzavření kolektivní smlouvy podle zákona č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání. Pro stávkující tedy neplatí povinnosti upravené tímto zákonem. Stávku na obhajobu sociálních a hospodářských zájmů zaměstnanců může v České republice vyhlásit jak základní odborová organizace, tak odborový svaz nebo odborová konfederace. Vzhledem k tomu, že stávka bude vyhlášena odborový svazem, jsou oprávněni za prosazení vyhlášených cílů stávkovat zaměstnanci všech zaměstnavatelů a to jak odboráři, tak zaměstnanci odborově neorganizovaní.

 

·       Odborový svaz dopravy žádá, aby celorepublikovým právním předpisem byla přijata úprava, podle které základní hodinová mzda řidiče autobusu veřejné linkové autobusové dopravy, prostřednictvím kterého je zajišťována dopravní obslužnost veřejnými službami v přepravě cestujících, bude činit nejméně 130,-Kč. Odborový svaz dopravy požaduje, aby bylo dotyčné ustanovení doplněno automatickou valorizací vázanou na růst průměrné nominální mzdy v ČR.

Hlavní příčinou nedostatku řidičů autobusů je systém zadávání a soutěžení veřejných zakázek, při kterém vítězí soutěžitelé s nejnižší úrovní mezd. Tyto mzdy v průměrné výši 70-85 Kč/hod neodpovídají časové náročnosti a zvýšenému riziku tohoto povolání a nejsou tak schopny zajistit dostatek nových řidičů.

 

·       Důsledkem nedostatku řidičů je masivní porušování a falšování pracovní doby a režimu řidičů. Řidiči stráví v autobusu i přes 300 hodin měsíčně, což je z hlediska bezpečnosti silničního provozu absolutně nepřijatelné, nemluvě o absenci osobního a rodinného života.

 

·       Řešením personální krize je vydání celostátního právního předpisu, který by určoval nepodkročitelnou tarifní mzdu ve výši 130 Kč/hod řidičům, jejichž prostřednictvím je zajišťována dopravní obslužnost v závazku veřejné služby. Dopravci, kteří se budou chtít účastnit výběrového řízení na dopravní obslužnost, budou muset vycházet z této minimální úrovně mzdy. To omezí úspěch těch dopravců, jejichž konkurenční výhoda je postavena na nejnižších sociálních standardech. Základní hodinová mzda ve výši 130,-Kč zastaví odliv řidičů a bude schopna motivovat i mladé uchazeče o zaměstnání.

 

 

·      Odborový svaz dopravy dlouho, korektně a trpělivě jednal. Nyní je řešení v rukou vlády.

 

·     Předsednictvo Odborového svazu dopravy rozhodlo, že pokud budou jednání neúspěšná, termín a rozsah stávky vyhlásí 3 dny před jejím konáním.

 

 

ZO zajistí seznam stávkujících zaměstnanců prostřednictvím podpisových archů. Podpisový arch by měl obsahovat kolonku pro jméno, datum narození a adresu a kolonku pro údaj, zda se zaměstnanec účastní či neúčastní stávky. Lze použít podpisový arch, který bude k dispozici na stránkách OSD: www.osdopravy.cz

Vzhledem k tomu, že stávka bude vyhlášena Odborovým svazem dopravy jako stávka Odborového svazu dopravy, základní organizace (dále jen „ZO“) stávku již nevyhlašují.

Organizátorem stávky je Odborový svaz dopravy; průběh stávky u jednotlivých zaměstnavatelů za Odborový svaz zajistí ZO.

 

 

ZO se musí pokusit vysvětlit zaměstnavateli, že cíle stávky nejsou v rozporu se zájmy dopravců. Stanovení minimální tarifní mzdy právním předpisem pomůže vyřešit nedostatek řidičů, aniž by to mělo ekonomické dopady na zaměstnavatele. Navýšení nákladů dopravců na mzdy bude odpovídat navýšení nákladu krajů na dopravní obslužnost. Dopravní obslužnost již nelze vykonávat na úkor řidičů. Tuto skutečnost by měla ZO zaměstnavateli zdůraznit a usilovat o pochopení účelu stávky z jeho strany, popř. podporu jejích cílů zaměstnavatelem a v dohodě s ním přijmout všechna rozumná opatření, která umožní případné škody či jiné negativní dopady stávky na zaměstnavatele vyloučit, popřípadě omezit.

 

Je proto rovněž účelné, aby se ZO se zaměstnavatelem dohodla na konkrétních podmínkách, za nichž stávku uskuteční (např. vyhrazená místa, na kterých se stávkující shromáždí), na poskytnutí potřebné součinnosti, aby byla zajištěna především bezpečnost a ochrana zdraví zaměstnanců zaměstnavatele, ale i třetích osob, a prevence vzniku škod.

 

 

Kdokoliv se může obrátit na Odborový svaz dopravy s dotazem ohledně správného postupu při stávce. Doporučujeme se obrátit přímo na právníky svazu nebo na poradce pro kolektivní vyjednávání. Kontakty jsou uvedeny na stránkách www.osdopravy.cz.

 

Další informace budou průběžně zveřejnovány prostřednictvím webových a facebookových stránek OSD.