Zaměstnanci dopravního podniku nesmějí pykat
za chyby Béma a Šteinera
Strana zelených protestuje proti tomu, aby se špatná
ekonomická situace dopravního podniku řešila snižováním platů řadových zaměstnanců.
Nedostatek financí pro veřejnou dopravu má jasnou příčinu – nadměrné investice
do infrastruktury pro individuální automobilovou dopravu a z toho vyplývají
nedostatek financí pro dopravní podnik.
Tisková zpráva Strany zelených v Praze z 8.11.2009
Zelení opakovaně poukazují na to, že nadměrné investice do infrastruktury pro
individuální automobilovou dopravu jdou ruku v ruce s omezováním investic do
veřejné dopravy. Současné problémy dopravního podniku nejsou nečekané, na jeho
nebezpečné podfinancování upozorňovala Strana
zelených již v listopadu 2008 při schvalování rozpočtu pro rok
„Je nejvyšší čas, aby vedení města přehodnotilo způsob, jakým rozděluje peníze
do pražské dopravy. Je nepřijatelné, aby většinu rozpočtu spolkl tunel Blanka a
na provoz a rozvoj veřejné dopravy peníze nebyly. Kvalitní a hustá síť veřejné
dopravy tvoří jeden z nejdůležitějších pilířů fungování města,“ řekla členka
dopravního výboru ZHMP a předsedkyně pražských zelených Petra Kolínská. Město, které sužuje kvůli
automobilové dopravě nadměrný hluk a špinavý vzduch, potřebuje kvalitní a pro
uživatele cenově výhodnou veřejnou dopravu.“
Za současnou situaci, kdy jde již druhým rokem téměř polovina všech peněz na
dopravu v Praze do tunelu pod Stromovkou, a dotace pro dopravní podnik jsou
každým rokem nižší, nese plnou odpovědnost primátor Bém
a radní pro dopravu Radovan Steiner. „Pokud by si někdo měl snížit mzdu, jsou
to právě radní odpovědní za finance města a dopravní politiku,“ dodala
Kolínská.
„Úsporná opatření nelze dělat
do nekonečna. Dopravní podnik prokazatelně snížil své náklady a dozorčí rada DP
ve své zprávě za rok 2008 konstatovala, že možnosti úspor již byly vyčerpány,“
uvedl Petr Vilgus, zastupitel MČ Praha
Provozní dotace je ze strany hlavního města snižována pod únosnou mez. Současně
se snižováním provozních dotací a provozních nákladů dochází k navyšování
objemů poskytovaných služeb (objem přepravených osob a vozových km).
Vybrané ukazatele:
|
2003 |
2009 |
změna |
Počet zaměstnanců DP |
12 990 |
11 287 |
-13% |
Přepravené osoby |
1 130 788 000 |
1 399 261 192 |
24% |
Vozové km |
158 890 000 |
168 200 000 |
6% |
Provozní dotace |
9 695 998 000 |
7 120 420 000 |
-27% |
Dotace Kč/1 osoba/rok |
9 |
5 |
-41% |
Dotace Kč/1 vozokm/rok |
61 |
42 |
-31% |
<!--[if gte
mso 9]-->
Finanční problémy dopravního podniku souvisí také s vadnou koncepcí rozvoje
pražského metra. Metro vedené do polí (konečná stanice metra C Letňany) nebo do míst, kde poptávka zjevně neodpovídá
kapacitě metra (prodloužení metra A směrem do Motola
a na letiště) s sebou nesou vysoké provozní i investiční náklady, zároveň však
nepřinášejí výrazně lepší nabídku cestujícím.
Strana zelených vyzývá radu hlavního města, které je zároveň valnou hromadou
Dopravního podniku HMP, aby
1) v souladu s programovým prohlášením rady HMP navýšilo dotaci pro veřejnou
dopravu
2) iniciovalo úpravu tarifu PID tak, aby byl jednoduchý, přehledný a
řídil se principem „čím více jezdíte, tím méně platíte“
3) garantovalo, že změny ve vedení tras a nasazení linek se budou
realizovat teprve na základě odborné analýzy potřeb cestujících
4) předložilo výsledky externího auditu efektivity hospodaření DP k projednání
zastupitelstvu hlavního města Prahy.
Kontakt:
Petra Kolínská – 776 55 20 22
Petr Vilgus – 725 833 919
Poznámky:
Odkazy na dřívější tiskové zprávy k problematice
Co pomůže veřejné dopravě v Praze – pět konkrétních návrhů
http://praha.zeleni.cz/13845/clanek/-co-pomuze-verejne-doprave-v-praze-pet-konkretnich-navrhu-/
Rozpočet Prahy na rok 2009 – likvidace Dopravního podniku začíná?
http://praha.zeleni.cz/11730/clanek/rozpocet-prahy-na-rok-2009-likvidace-dopravniho-podniku-zacina-/
Rozpočet Prahy na rok 2008 – ani koruna na nové tramvajové linky a bezbariérové
úpravy metra
http://praha.zeleni.cz/7063/clanek/rozpocet-prahy-na-rok-2008-ani-koruna-na-nove-tramvajove-linky-a-bezbarierove-upravy-metra/
ODBOROVÉ
SDRUŽENÍ ČECH, MORAVY A SLEZSKA
Politických vězňů 9, Praha 1, telefon
223 239 118, fax 222 897 218, www.oscms@centrum.cz
Odborové organizace
Dopravního podniku hl. města Prahy
V Praze dne 9. listopadu 2009.
Odborové sdružení Čech, Moravy a Slezska vyjadřuje plnou solidaritu a podporu oprávněným požadavkům zaměstnanců a jejich odborových organizací v Dopravním podniku hlavního města Prahy vůči vedení Magistrátu hlavního města Prahy.
Plně podporujeme postup odborových organizací včetně rozhodnutí přistoupit podle potřeby k vyhlášení stávky. Požadavky, které společně zformulovaly odborové organizace, ukazují nejen na kritickou situaci v Dopravním podniku hl. města Prahy, ale i poukazuji na přímé ohrožení pracovních a sociálních práv jeho zaměstnanců.
Společný postup odborových organizací Dopravního podniku hl. města Prahy nehájí v této souvislosti pouze požadavky zaměstnanců dopravního podniku, ale i ostatních zaměstnanců působících ve veřejné dopravě a zejména Českých drah. Odborové sdružení Čech, Moravy a Slezska je s těmito požadavky a postupem plně solidární a hlásí se k nim.
Stanislav Grospič OSČMS předseda